responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 534

(ع) روايت كرده كه در تفسير كلام خداى عز و جل كه فرموده:( وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ‌) فرمود: يعنى ايام تشريق‌[1].

مؤلف: در اين معنا نيز روايات ديگرى از امام باقر و صادق (ع) رسيده، البته در اين ميان روايات ديگرى نيز هست كه معارض با اين روايات است، مثل آن رواياتى كه‌(أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ) را دهه ذى الحجه دانسته، يا آن رواياتى كه‌(أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ) را دهه ذى الحجه و ايام معدودات را ايام تشريق دانسته و آيه شريفه با آن روايتى كه ايام مذكور را ايام تشريق دانسته سازگارتر است‌[2].

و در كافى به سند خود از ابى الصباح كنانى از امام صادق (ع) روايت كرده كه در تفسير جمله‌(ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ) فرمود: منظور، سر تراشيدن و ازاله مو از بدن است‌[3].

و در فقيه، در روايات بزنطى از حضرت رضا (ع) آمده كه فرمود: تفث ناخن گرفتن و چرك گرفتن از بدن و افكندن جامه احرام است‌[4].

و در تهذيب به سند خود از حماد ناب، روايت آورده كه گفت: از امام صادق (ع) از معناى جمله‌(وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ) پرسيدم: فرمود: منظور طواف نساء است‌[5].

مؤلف: در معناى اين سه روايت، روايات ديگرى از ائمه اهل بيت (ع) آمده است.

[رواياتى ديگر در ذيل آيات راجع به مناسك حج و وجه تسميه خانه كعبه به: بيت العتيق ]

و در كافى به سند خود از ابان از كسى كه براى او حديث كرده از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه گفت: از آن جناب پرسيدم چرا خداوند خانه كعبه را بيت العتيق ناميد؟ فرمود: براى اينكه (هر خانه‌اى در دنيا در قيد ملك مالكى است) و خداوند خانه را از قيد ملكيت انسانها آزاد كرده، هيچ كس مالك آن نشده است‌[6].

و در تفسير قمى گفته: پدرم از صفوان بن يحيى از ابى بصير از امام صادق (ع) برايم حديثى كرد و در ضمن آن از داستان غرق شدن قوم نوح گفت، و سپس‌


[1] ( 1، 2) عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 119.

[2] ( 1، 2) عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 119.

[3] فروع كافى، ج 4، ص 503.

[4] من لا يحضر الفقيه، ج 2، ص 290.

[5] تهذيب ج 5، ص 253.

[6] فروع كافى، ج 4، ص 189.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 534
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست