نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 535
فرمود: خانه كعبه از اين جهت بيت عتيق
ناميده شده كه از غرق شدن آزاد گرديده[1].
و در الدر المنثور است كه بخارى در تاريخ خود و ترمذى- وى حديث را
حسن دانسته- و ابن جرير و طبرانى و حاكم- وى آن را صحيح دانسته- و ابن مردويه و
بيهقى- در كتاب دلائل- از عبد اللَّه بن زبير روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6
فرمود:
اگر خدا خانه كعبه را بيت العتيق ناميده بدين جهت است كه خداوند آن
را از شر جبابره دنيا آزاد كرده، و تا كنون هيچ جبارى بر آن غلبه نكرده است[2].
مؤلف: تاريخ به هيچ وجه اين روايت را تصديق نمىكند براى اينكه يكى
از جبابره كه اين خانه را خراب كرد خود همين عبد اللَّه زبير و ديگرى حصين بن نمير
به دستور يزيد و يكى ديگر حجاج بن يوسف به امر عبد الملك مروان و يكى قوم قرامطه
بودند. و ممكن است مراد آن حضرت تاريخ گذشته اين خانه باشد. و اما روايت سابق بر
اين روايت كه ثابت نشده است.
باز در همان كتاب آمده كه سفيان بن عيينه و طبرانى و حاكم- وى حديث
را صحيح دانسته- و بيهقى- در كتاب سنن خود- از ابن عباس روايت كردهاند كه گفت:
حجر اسماعيل جزء خانه است براى اينكه رسول خدا 6 از پشت ديوار حجر طواف مىكرد.
و حجر را داخل طواف مىساخت، خداى تعالى هم فرموده:(وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ)[3].
مؤلف: در اين معنا روايات ديگرى از ائمه اهل بيت (ع) آمده.
باز در همان كتاب است كه ابن ابى شيبه و حاكم- وى حديث را صحيح
دانسته- از جبير بن مطعم روايت كردهاند كه گفت رسول خدا 6 فرمود: اى بنى عبد
مناف! زنهار كه احدى را از طواف اين خانه و نماز در آن ممانعت مكنيد، هر وقت كه
باشد چه شب و چه روز[4].
و در مجمع البيان در ذيل جمله(فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ)
گفته: اصحاب ما اماميه روايت كردهاند كه بازى شطرنج و نرد و ساير انواع قمار، از
اين رجس است. و در ذيل(وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ
الزُّورِ) گفته: اصحاب ما روايت كردهاند كه غنا و ساير سخنان لهو از مصاديق