responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 535

فرمود: خانه كعبه از اين جهت بيت عتيق ناميده شده كه از غرق شدن آزاد گرديده‌[1].

و در الدر المنثور است كه بخارى در تاريخ خود و ترمذى- وى حديث را حسن دانسته- و ابن جرير و طبرانى و حاكم- وى آن را صحيح دانسته- و ابن مردويه و بيهقى- در كتاب دلائل- از عبد اللَّه بن زبير روايت كرده‌اند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود:

اگر خدا خانه كعبه را بيت العتيق ناميده بدين جهت است كه خداوند آن را از شر جبابره دنيا آزاد كرده، و تا كنون هيچ جبارى بر آن غلبه نكرده است‌[2].

مؤلف: تاريخ به هيچ وجه اين روايت را تصديق نمى‌كند براى اينكه يكى از جبابره كه اين خانه را خراب كرد خود همين عبد اللَّه زبير و ديگرى حصين بن نمير به دستور يزيد و يكى ديگر حجاج بن يوسف به امر عبد الملك مروان و يكى قوم قرامطه بودند. و ممكن است مراد آن حضرت تاريخ گذشته اين خانه باشد. و اما روايت سابق بر اين روايت كه ثابت نشده است.

باز در همان كتاب آمده كه سفيان بن عيينه و طبرانى و حاكم- وى حديث را صحيح دانسته- و بيهقى- در كتاب سنن خود- از ابن عباس روايت كرده‌اند كه گفت: حجر اسماعيل جزء خانه است براى اينكه رسول خدا 6 از پشت ديوار حجر طواف مى‌كرد. و حجر را داخل طواف مى‌ساخت، خداى تعالى هم فرموده:(وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ)[3].

مؤلف: در اين معنا روايات ديگرى از ائمه اهل بيت (ع) آمده.

باز در همان كتاب است كه ابن ابى شيبه و حاكم- وى حديث را صحيح دانسته- از جبير بن مطعم روايت كرده‌اند كه گفت رسول خدا 6 فرمود: اى بنى عبد مناف! زنهار كه احدى را از طواف اين خانه و نماز در آن ممانعت مكنيد، هر وقت كه باشد چه شب و چه روز[4].

و در مجمع البيان در ذيل جمله‌(فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ) گفته: اصحاب ما اماميه روايت كرده‌اند كه بازى شطرنج و نرد و ساير انواع قمار، از اين رجس است. و در ذيل‌(وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ) گفته: اصحاب ما روايت كرده‌اند كه غنا و ساير سخنان لهو از مصاديق‌


[1] تفسير قمى، ج 1، ص 328.

[2] ( 2، 3) الدر المنثور، ج 4، ص 357.

[3] ( 2، 3) الدر المنثور، ج 4، ص 357.

[4] الدر المنثور، ج 4، ص 358.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 14  صفحه : 535
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست