نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 505
پيامبران قبل از موسى است كه در موسى توقف
كردند و كتابشان تورات است. كه بخت نصر پادشاه بابل وقتى در اواسط قرن هفتم بر
آنان مستولى شد قبل از مسيح آن را سوزانيد و مدتها به كلى نابود شد تا آنكه عزراى
كاهن در اوايل قرن ششم قبل از مسيح در روزگارى كه كورش پادشاه ايران بابل را فتح
نموده و بنى اسرائيل را از اسارت نجات داده به سرزمين مقدس برگردانيد آن را به
رشته تحرير در آورد.
و مراد از صابئين پرستندگان كواكب نيست به دليل خود آيه
كه ميان صابئين و مشركين مقابله انداخته بلكه- به طورى كه بعضى گفتهاند- صابئين
عبارتند از معتقدين به كيشى كه حد وسط ميان يهوديت و مجوسيت است و كتابى دارند كه
آن را به حضرت يحيى بن زكرياى پيغمبر نسبت دادهاند، و امروز عامه مردم ايشان را
(صابئى) مىگويند، و ما در ذيل آيه شريفه(إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ)[1] بحثى در باره صابئين گذرانديم.
و مراد از نصارى گروندگان به مسيح، عيسى بن مريم (ع) و
پيامبران قبل از وى، و كتب مقدسه انجيلهاى چهارگانه (لوقا، مرقس، متى و يوحنا) و
كتب عهد قديم است، البته آن مقدار از كتب عهد قديم كه كليسا آن را مقدس بداند،
ليكن قرآن كريم مىفرمايد: كتاب مسيحيان تنها آن انجيلى است كه به عيسى نازل شد.
و منظور از مجوس قوم معروفى هستند كه به زرتشت گرويده، كتاب
مقدسشان اوستا نام دارد. چيزى كه هست تاريخ حيات زرتشت و زمان ظهور او
بسيار مبهم است، به طورى كه مىتوان گفت به كلى منقطع است. اين قوم كتاب مقدس خود
را در داستان استيلاى اسكندر بر ايران به كلى از دست دادند، و حتى يك نسخه از آن
نماند، تا آنكه در زمان ملوك ساسانى مجددا به رشته تحرير در آمد، و به همين جهت
ممكن نيست بر واقعيت مذهب ايشان وقوف يافت. آنچه مسلم است، مجوسيان معتقد هستند كه
براى تدبير عالم دو مبدأ است، يكى مبدأ خير، و ديگرى مبدأ شر. اولى نامش
يزدان و دومى اهريمن و يا اولى نور ، و دومى
ظلمت است. و نيز مسلم است كه ايشان ملائكه را مقدس دانسته، بدون اينكه مانند
بتپرستان براى آنها بتى درست كنند، به آنها توسل و تقرب مىجويند. و نيز مسلم است
كه عناصر بسيطه- و مخصوصا آتش را- مقدس مىدارند. و در قديم الايام مجوسيان در
ايران و چين و هند و غير آنها آتشكدههايى داشتند كه وجود همه عالم را مستند به
پيامبران قبل از موسى است كه در موسى توقف
كردند و كتابشان تورات است. كه بخت نصر پادشاه بابل وقتى در اواسط قرن هفتم بر
آنان مستولى شد قبل از مسيح آن را سوزانيد و مدتها به كلى نابود شد تا آنكه عزراى
كاهن در اوايل قرن ششم قبل از مسيح در روزگارى كه كورش پادشاه ايران بابل را فتح
نموده و بنى اسرائيل را از اسارت نجات داده به سرزمين مقدس برگردانيد آن را به
رشته تحرير در آورد.
و مراد از صابئين پرستندگان كواكب نيست به دليل خود آيه
كه ميان صابئين و مشركين مقابله انداخته بلكه- به طورى كه بعضى گفتهاند- صابئين
عبارتند از معتقدين به كيشى كه حد وسط ميان يهوديت و مجوسيت است و كتابى دارند كه
آن را به حضرت يحيى بن زكرياى پيغمبر نسبت دادهاند، و امروز عامه مردم ايشان را
(صابئى) مىگويند، و ما در ذيل آيه شريفه(إِنَّ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ)[2] بحثى در باره صابئين گذرانديم.
و مراد از نصارى گروندگان به مسيح، عيسى بن مريم (ع) و
پيامبران قبل از وى، و كتب مقدسه انجيلهاى چهارگانه (لوقا، مرقس، متى و يوحنا) و
كتب عهد قديم است، البته آن مقدار از كتب عهد قديم كه كليسا آن را مقدس بداند،
ليكن قرآن كريم مىفرمايد: كتاب مسيحيان تنها آن انجيلى است كه به عيسى نازل شد.
و منظور از مجوس قوم معروفى هستند كه به زرتشت گرويده، كتاب
مقدسشان اوستا نام دارد. چيزى كه هست تاريخ حيات زرتشت و زمان ظهور او
بسيار مبهم است، به طورى كه مىتوان گفت به كلى منقطع است. اين قوم كتاب مقدس خود
را در داستان استيلاى اسكندر بر ايران به كلى از دست دادند، و حتى يك نسخه از آن
نماند، تا آنكه در زمان ملوك ساسانى مجددا به رشته تحرير در آمد، و به همين جهت
ممكن نيست بر واقعيت مذهب ايشان وقوف يافت. آنچه مسلم است، مجوسيان معتقد هستند كه
براى تدبير عالم دو مبدأ است، يكى مبدأ خير، و ديگرى مبدأ شر. اولى نامش
يزدان و دومى اهريمن و يا اولى نور ، و دومى
ظلمت است. و نيز مسلم است كه ايشان ملائكه را مقدس دانسته، بدون اينكه مانند
بتپرستان براى آنها بتى درست كنند، به آنها توسل و تقرب مىجويند. و نيز مسلم است
كه عناصر بسيطه- و مخصوصا آتش را- مقدس مىدارند. و در قديم الايام مجوسيان در
ايران و چين و هند و غير آنها آتشكدههايى داشتند كه وجود همه عالم را مستند به