نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 506
اهورامزدا دانسته، او را ايجاد
كننده همه مىدانستند.
و اما مراد از مشركين در(وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا) همان وثنىها هستند كه بت
مىپرستيدند، و اصول مذاهب آنها سه است: يكى مذهب وثنيت صابئه، و يكى وثنيت
برهمائيه، و يكى بودايى. البته اين سه مذهب اصول مذاهب مشركين است، و گر نه اقوام
ديگرى هستند كه از اصنام هر چه بخواهند و به هر نحوى بخواهند مىپرستند، بدون
اينكه پرستش خود را بر اصل منظمى استوار سازند، مانند بتپرستان حجاز، و طوائفى در
اطراف معموره جهان، كه گفتار مفصل و شرح عقايدشان در جلد دهم اين كتاب گذشت.
(إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ
الْقِيامَةِ)- مقصود از اين فصل فصل قضاء و حكم به حق در مسائلى است
كه صاحبان اين مذاهب در آن اختلاف داشتهاند، تا محق آنان از مبطل جدا شود، آن
چنان كه هيچ ساترى در ميان نماند، و هيچ حاجبى جلو آن حكم به حق را نگيرد.
و اگر كلمه ان در اين آيه شريفه تكرار شده براى تاكيد
است، چون ميان ان ، اول، و خبرش زياد فاصله شده، لذا دوباره
ان را تكرار فرموده تا تاكيد، اثر خود را ببخشد.
(إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ)- اين جمله تعليل آن فصل است كه چگونه فصل به حق است.
(أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي
السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ
الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ ...)
ظاهرا خطاب در جمله(أَ لَمْ تَرَ) به همه كسانى است كه مىتوانند ببينند و صلاحيت خطاب را دارند، و
منظور از ديدن در اينجا، دانستن است.
البته ممكن هم هست بگوييم خطاب مختص به رسول خدا 6 است، و مقصود از
رؤيت، رؤيت قلبى است، هم چنان كه در باره آن فرموده:(ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى، أَ فَتُمارُونَهُ عَلى ما يَرى)[3].