نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 483
كسى را مىخواند كه ضررش از نفعش زودتر
مىرسد، و اين چه بد معبود و همدمى است كه او را بپرستند (13).
خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند به بهشتهايى
در آورد كه جويها در آن روان است كه خدا هر چه بخواهد مىكند (14).
هر كه گمان دارد كه خدا پيغمبر را در دنيا و آخرت نصرت نمىدهد
ريسمانى به آسمان كشد آن گاه آن را قطع كند و ببيند آيا نيرنگش آن چيزى را كه باعث
خشم او شده از بين مىبرد (15).
اين چنين، قرآن را آيههاى روشن نازل كرديم و خدا هر كه را كه خواهد
هدايت كند (16).
بيان آيات [وصف الحال سه صنف از مردم: اصرار كنندگان بر باطل،
متزلزلان در راه حق و مؤمنان]
اين آيات اصنافى از مردم را معرفى مىكند و مىفرمايد: بعضى مصر بر
باطل، و مجادله كنند، در برابر حقند، و بعضى در باره حق متزلزلند، و بعضى ديگر
مؤمنند. و در باره هر صنفى وصف الحالى ذكر مىكند: دسته اول و دوم را گمراه دانسته
و گمراهيشان را بيان مىكند و از بدى سرانجامشان خبر مىدهد، و صنف سوم را راه
يافته در دنيا، و متنعم در آخرت مىداند.
(وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ
عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ)
كلمه مريد به معناى پليد است. و بعضى[1]
گفتهاند: به معناى كسى است كه يكسره و به كلى فاسد و از خير عارى باشد. و
مجادله در خدا بدون علم به معناى اين است كه در مسائلى كه برگشتش به صفات و
افعال خدا باشد سخنانى بر اساس جهل و بدون علم بزنند و در باره آن اصرار هم
بورزند.
(وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ)- اين جمله بيان مسلك مشركين در اعتقاد و عمل است، هم چنان كه جمله
قبلى بيان مسلك ايشان در حرف زدن بود، گويى كه فرموده: بعضى از مردم در باره خدا
بدون علم حرف مىزنند و بر جهل خود اصرار هم مىورزند و به هر باطلى معتقد شده، به
آن عمل هم مىكنند، و چون شيطان محرك و هادى آدميان به سوى باطل است پس در حقيقت
اين گونه اشخاص به اغواى شيطان متمايل به وى شدهاند، و در هر اعتقاد و عمل او را
پيروى مىكنند.