نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 530
آيه به اتفاق همه در
مدينه نازل شده است، و حال آنكه چنين اتفاقى در كار نيست.
بعضى ديگر
آنان گفتهاند منظور از كتاب، قرآن كريم است، و معناى آن اين است كه هر كس اين
كتاب را فرا گرفته و بدان عالم گشته و در آن تخصص يافته باشد، او گواه است بر
اينكه قرآن از ناحيه خداست، و من هم كه آورنده آنم فرستاده خدايم، در نتيجه خاتمه
سوره به ابتداء آن برمىگردد، كه فرموده بود:(تِلْكَ
آياتُ الْكِتابِ وَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَ لكِنَّ
أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ) و آخر سوره به اول آن و همچنين به وسط
آن عطف مىشود كه فرمود:(أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْكَ
مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمى إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا
الْأَلْبابِ).
و اين گفتار
از خداى سبحان در حقيقت يارى كردن قرآن و دفاع از آن است، در قبال توهينى كه كفار
از آن كرده، و مكرر گفتند:(لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ
مِنْ رَبِّهِ).
البته براى
افاده اين معنا جا داشت كه صريحا متعرض وضع قرآن شده بفرمايد قرآن بزرگترين آيت بر
رسالت است، و ليكن فرمود:(قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً
بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ) تا اين غرض
را ايفاء كرده باشد، و از بزرگترين شواهد اين معنايى كه براى آيه كرديم اين است كه
آيه شريفه مثل بقيه آيات اين سوره در مكه نازل شده است.
و با همين
بيان گفته جمعى كه گفتهاند: آيه شريفه در حق على (ع) نازل شده و همچنين رواياتى
كه در اين باره وارد شده تاييد مىشود. پس اگر جمله(وَ مَنْ
عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ) به كسى از گروندگان به رسول خدا 6 منطبق
گردد، قطعا به على (ع) منطبق خواهد شد، چون او بود كه به شهادت روايات صحيح و
بسيار، از تمامى امت مسلمان داناتر به كتاب خدا بود. و اگر هيچ يك آن روايات نبود
جز روايت ثقلين كه هم از طرق شيعه و هم از طرق سنى بما رسيده در اثبات اين مدعا
كافى بود، زيرا در آن روايت فرمود: انى تارك فيكم الثقلين، كتاب اللَّه و
عترتى، اهل بيتى لنيفترقاحتىيرداعلىالحوض ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدى
ابدا[1]- من در
ميان شما دو چيز بس بزرگ مىگذارم: يكى كتاب خدا، و يكى عترتم، اهل بيتم، اين دو
هرگز از هم جدا نمىشوند تا كنار حوض بر من درآيند، و شما ما دام كه به اين دو
تمسك جوييد بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد .