نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 531
بحث روايتى [
(رواياتى در اين باره كه مراد از:(مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ) على
7 است]
در كتاب
بصائر الدرجات به سند خود از ابى حمزه ثمالى از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه در ذيل
آيه مورد بحث فرمود: مقصود على (ع) است[1].
مؤلف: و در
همان كتاب اين روايت را با چند سند از جابر و بريد بن معاويه و فضيل بن يسار از
امام ابى جعفر (ع) و به سند خود از عبد اللَّه بن بكير و عبد اللَّه بن كثير
هاشمى، از ابى عبد اللَّه (ع). و به سند خود از سلمان فارسى از على (ع) روايت
نموده است[2].
و در كافى به
سند خود از بريد بن معاويه روايت كرده كه در تفسير آيه مورد بحث فرمود: ما را
منظور داشته كه اولمان و افضلمان و بهترين ما بعد از رسول خدا 6 على (ع) است[3].
و در معانى
الاخبار به سند خود از خلف بن عطيه عوفى از ابى سعيد خدرى روايت كرده كه گفت: من
از رسول خدا 6 از معناى گفتار خداى جل ثنائه كه فرموده:(قالَ
الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ) پرسش نمودم فرمود:
او جانشين برادرم سليمان بن داوود بود، گفتم: يا رسول اللَّه! در آيه(قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ
الْكِتابِ) منظور كيست؟ فرمود: او برادرم على بن ابى طالب است[4].
و در تفسير
عياشى از عبد اللَّه بن عطا، روايت كرده كه گفت: خدمت حضرت ابى جعفر (ع) عرض كردم:
اين پسر عبد اللَّه بن سلام بن عمران چنين معتقد است كه منظور از(مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ) پدر اوست، آيا صحيح است، يا نه؟ فرمود: دروغ
مىگويد، منظور على بن ابى طالب است[5].
و در تفسير
برهان از ابن شهر آشوب روايت كرده كه گفته است: محمد بن مسلم و ابى حمزه ثمالى و
جابر بن يزيد، از ابى جعفر (ع)، و على بن فضال و فضيل بن داوود از