نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 112
ترتيب، اشاره و اشعار
به اين است كه اين نعمتها در اين دودمان مستمر و هميشگى بوده و اگر به يوسف
مىرسد به عنوان ارث از بيت ابراهيم و اسحاق و يعقوب است، و از يعقوب هم به يوسف و
از او به بقيه دودمان يعقوب.
معناى آيه
اين است: همانطور كه در خواب ديدى خداوند تو را براى خودش خالص گردانيده، از شرك
پاك مىكند تا غير خدا كسى در تو نصيب نداشته باشد، و تاويل احاديث مىآموزد تا از
ديدن حوادث چه در خواب و چه در بيدارى به مال و سرانجام آن پى ببرى، و نعمت خود را
كه همان ولايت الهى است بر تو تمام مىكند و تو را در مصر جاى داده اهل و دودمان
تو را به نزدت مىرساند و ملك و عزت را بر تو و پدر و مادر و برادرانت تمام
مىكند، همه اينها را بدين جهت مىكند كه او عليم به بندگان و با خبر به حال آنان
است، حكيم است و هر كسى را به هر مقدار كه استحقاق دارد پيش مىبرد، او به حال تو
آگاه است و مىداند كه ستمكاران بر تو تا چه حد مستحق عذابند.
[سه نكته
در باره شخصيت يعقوب 7، سجده براى يوسف 7 و مراد از اتمام
نعمت بر آل يعقوب 7]
دقت در آنچه
گذشت چند نكته را دست مىدهد:
يكى اينكه،
يعقوب هم مانند يوسف از مخلصين بوده، و خدا وى را نيز تاويل احاديث آموخته، به
دليل اينكه در اين آيه يعقوب خبر مىدهد به يوسف كه سرانجام كار تو چيست، و خوابت
چه تاويلى دارد، و قطعا آنچه گفته از باب گمان و تخمين نبوده بلكه به تعليم خدايى
بوده است.
علاوه، در
آنجا كه به حكايت قرآن فرزندان خود را نصيحت كرده چنين فرموده:(يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ
مُتَفَرِّقَةٍ ...) و دنبالش خداى تعالى در حقش فرموده: (وَ
إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا
يَعْلَمُونَ)- و او به خاطر اينكه ما تعليمش كرده بوديم صاحب علمى بود و ليكن
بيشتر مردم نمىدانند .
دليل ديگر
اين مدعى اين است كه يوسف- به حكايت قرآن- بعد از آنكه به رفقاى زندانيش فرمود:(لا يَأْتِيكُما طَعامٌ تُرْزَقانِهِ إِلَّا نَبَّأْتُكُما بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ
أَنْ يَأْتِيَكُما ذلِكُما مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي) اين تعليم الهى را
چنين تعليل كرده:(إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائِي إِبْراهِيمَ وَ
إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ ما كانَ لَنا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَيْءٍ
...) و در آن چنين فهمانيد كه اگر من تاويل هر چيز را مىدانم براى اين
است كه مخلص - به فتح لام- براى خدايم، و اگر براى خدا مخلصم اين صفت
را بدان سبب دارم كه پيرو پدرانى چون ابراهيم و اسحاق و يعقوبم كه پيغمبرانى نقى
الوجود و سليم القلب بودند، وجودشان پاك و دلهايشان به تمام معنا سالم از شرك بود.
و چون همين علت كه باعث شد وى
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 112