نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 111
و كوتاه سخن، اگر
انسان در ولايت خدا باشد تمامى اسبابى كه براى ادامه زندگيش و رسيدن به سعادت
بدانها تمسك مىجويد همه نسبت به او نعمتهايى الهى خواهند بود، و اگر همين شخص
مفروض، در ولايت شيطان باشد عين آن نعمتها برايش نقمت خواهد شد، هر چند خداوند
آنها را آفريده كه نعمت باشند.
حال اگر
چنانچه اسباب و وسايل زندگى ناقص باشد و به جميع جهات سعادت در زندگى وافى نباشد
نعمت بودنش مثل كسى است كه مالى دارد و ليكن به خاطر نداشتن امنيت و يا سلامتى
نمىتواند از آن مال آن طور كه مىخواهد و هر وقت و هر جور كه بخواهد استفاده كند،
و در اين حال اگر چنانچه به آن امنيت و آن سلامت برسد مىگويند نعمت بر او تمام
شد.
[مراد از
اتمام نعمت]
پس اينكه در
آيه مورد بحث فرموده:(وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ
يَعْقُوبَ) معنايش اين مىشود كه: خدا به شما نعمتهايى داده كه با داشتن آن در
زندگى سعادتمند شويد، و ليكن اين نعمتها را در حق تو و در حق آل يعقوب- كه همان
يعقوب و همسرش و ساير فرزندانش باشند- تكميل و تمام مىكند، همانطور كه يوسف در
خواب خود ديد.
اينكه در اين
خطاب يوسف را اصل و آل يعقوب را معطوف بر او گرفته و فرموده:(عَلَيْكَ
وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ) براى اين است كه با خواب او مطابق باشد، او
در خواب خود را مسجود يعقوب و آل يعقوب ديد، و ايشان را ديد كه در هيات آفتاب و
ماه و ستارگان بر او سجده مىكنند.
تمام شدن
نعمت بر خود يوسف به همين بود كه او را حكمت و نبوت و ملك و عزت بداد، و او را از
مخلصين قرار داد و بدو تاويل احاديث بياموخت. و تمام شدن آن بر آل يعقوب به اين
بود كه چشم يعقوب را با داشتن چنين فرزندى روشن گردانيده، او و اهل بيتش را از
بيابان و زندگى صحرانشينى به شهر بياورد، و در آنجا در كاخهاى سلطنتى زندگى مرفهى
روزيشان گرداند.
(كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ)- يعنى نعمت
را بر تو و بر آل يعقوب تمام مىكنيم، نظير تمام كردنمان در حق دو پدرت ابراهيم و
اسحاق، چون آن دو نيز خير دنيا و آخرت را دارا شدند. پس جمله من قبل
متعلق است به جمله اتمها . و چه بسا احتمال داده شود كه ظرف مستقر وصف
باشد براى ابويك و تقدير اين باشد: همانطور كه نعمت را بر دو پدرت كه
در قبل مىزيستند تمام كرد.
(إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ) بدل و يا عطف بيانند براى كلمه
ابويك ، و فايده اين سياق و
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 111