responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 112
بزرگی برای جهان اسلام شمرد [1] . اما در خصوص مسأله قضا و قدر و سرنوشت ، انحراف و اشتباه معتزله از اشاعره کمتر نیست . مستشرقین که‌ با معارف اسلامی آشنایی عمقی ندارند و خیال می‌کنند اعتقاد به سرنوشت عین‌ اعتقاد به جبر است ، معتزله را در این مسأله مورد ستایش قرار می‌دهند .
در جلد اول تاریخ ادبی ایران تألیف ادوارد براون صفحه 411 می‌گوید : " فرقه قدریه یا معتزله بیشتر اهمیت داشت و طرفدار آزادی اراده یا طریقه تفویض و اختیار بود . به گفته دکتر اشتاینر : " بهترین توصیف‌ معتزله این است که بگوییم ظهور این قبیل افکار در حکم اعتراضی است که‌ پیوسته عقل سلیم بشر بر احکام جابرانه و تعلیمات مقرره و محدوده نموده‌ است " . معتزله خود را اهل العدل و التوحید یا طرفداران عدل الهی و یکتاپرستی می‌دانستند ، می‌گفتند قسمت ازلی به عقیده اهل سنت [ اشاعره ] آن است که خداوند سرنوشت هر کس را قبلا تعیین نماید و گناهانی را کیفر دهد که خود بر بشر به جبر تحمیل کرده است و بشر را در برابر تقدیر و سرنوشت ، قدرت استقامت و پایداری نباشد " .
این طرز تفکر معتزله یعنی اینکه سرنوشت مستلزم جبر است ، مورد تأیید مستشرقین است .


[1] رجوع شود به مقاله " اصل اجتهاد در اسلام " به قلم نگارنده در نشریه سالانه مکتب تشیع ، شماره 3 ، ص 318 و . 332 [ این مقاله در کتاب‌ ده گفتار اثر استاد شهید نیز به چاپ رسیده است ] .

نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست