responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 244

چيست؟ زلزله‌ها، سونامى‌ها، طوفانهاى كاترينا و ريتا، بيماريهاى سخت و صعب العلاج، صاعقه‌ها، و ديگر حوادث سخت كه انسان را به رنج و زحمت مى‌اندازد، چه پيامى براى بشر دارد؟

پاسخ: اين بلاها ومشكلات فلسفه‌هاى گوناگونى دارد كه به مهمترين آنها اشاره مى‌كنيم:

1. بيدار كردن انسان از خواب غفلت‌

اگر اين مشكلات نبود، غالب مردم در خواب غفلت عميق فرو رفته، و خدا و دين و پرستش و بندگى را فراموش مى‌كردند، و از اين ناحيه ضربه مهمّ و مهلكى مى‌خوردند. [1] با اين همه مشكلات باز هم افراد زيادى غافلند، اگر اين مشكلات نبود غفلت تا كجا پيشروى مى‌كرد؟

آدمى هنگامى كه دورنماى زيباى زندگى بعضى از مردم را مى‌بيند، تصوّر مى‌كند كه آنان غرق در نعمت و آسايش و آرامش هستند، و هيچ مشكلى ندارند. امّا هنگامى كه وارد زندگى آنها مى‌شود، شاهد مشكلات متعدّدى مى‌گردد، كه حاضر نيست آن زندگى به ظاهر زيبا را در مقابل آن مشكلات بدست آورد. به داستان زير توجّه كنيد:

شخص فقيرى همسايه ثروتمندى بود، كه تمام امكانات يك زندگى مرفه را در اختيار داشت. اين شخص كه دورنماى زندگى همسايه‌اش را مى‌ديد، و از مشكلات او خبر نداشت، همواره افسوس چنان زندگى را مى‌خورد. تا اينكه روزى به مناسبتى او را براى ضيافت شام دعوت كردند. شخص فقير، كه منتظر چنين دعوتى بود براى زمان موعود لحظه شمارى مى‌كرد. شب موعود فرا رسيد. زنگ خانه همسايه را زد،


[1]. خداوند متعال در آيه 41 سوره روم مى‌فرمايد: « «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ‌لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»؛ فساد در خشكى و دريا بخاطر كارهايى كه مردم انجام داده‌اند آشكار شده است؛ خدا مى‌خواهد نتيجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد (بسوى حق) باز گردند!».

چنين مشكلات و بلاياى كه انسان را بسوى خدا باز مى‌گرداند، و او را از خواب غفلت بيدار مى‌كند، در حقيقت بلا نيست بلكه رحمت و نعمت است. همان‌گونه كه داروى تلخ طبيب، هر چند در ظاهر تلخ و ناگوار است، امّا در حقيقت عامل شفا و سلامتى است.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست