نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 105
آخرين
نكته!
همانگونه كه
در تفسير لغت تهذيب گذشت، يكى از معانى آن خالص كردن است.
از سوى ديگر
در قرآن مجيد هم واژه مخلِصين آمده و هم كلمه مخلَصين؛ و جالب اينكه هر كدام هشت
بار تكرار شده است. يعنى آنها كه خود را خالص مىكنند، و آنها كه خداوند آنها را
خالص مىكند.
سؤال:
آيا ما مىتوانيم درون خود را از همه ناخالصىها پاكسازى كنيم، يا در رسيدن به اين
مقصود بزرگ نيازمند كمك هستيم؟
پاسخ:
با توجّه به اينكه برخى از ناخالصىها، به تعبير پيامبر بزرگوار اسلام صلى الله
عليه و آله، از حركت مورچه سياه بر سنگ سياه در دل شب تاريك كم رنگتر است
[1]، طىّ اين طريق بدون كمك خداوند بزرگ امكانپذير نيست. بنابراين بايد
سعى كنيم در صف مخلِصين قرار گيريم، تا خداوند متعال به پاكسازى باقيمانده
ناخالصيهاى ما بپردازد، و ما را در زمره مخلَصين قرار دهد.
در آيه مورد
بحث «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» اگر كلمه
«مَنْ» فاعل باشد آيه هم مضمون مخلِصين مىشود؛ زيرا در اين صورت معناى آيه چنين
مىشود: «رستگار شد كسى كه به خالص ساختن نفس خود اقدام كرد». امّا اگر كلمه
«مَنْ» مفعول، و خداوند فاعل باشد، آيه شريفه هم مضمون مخلَصين مىگردد، و در اين
صورت ترجمه آيه چنين مىشود: «رستگار شد كسى كه خداوند او را خالص كرد». البتّه هر
دو احتمال با ظاهر آيه شريفه سازگار است.
پاداش
مخلَصين:
هنگامى كه
خداوند بندهاى را بر اثر مجاهدت با هواى نفس، و تلاش در راه تهذيب نفس انتخاب
مىكند، و در رتبه مخلَصين قرار مىدهد، و ناخالصىها او را