responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 309
اللَّهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ فِي الْيَقِينِ وَ الرِّضا وَ جَعَلَ الْهَمَّ وَ الْحَزَنَ فِي الشَّكِّ وَ السَّخَطِ:
«از نشانه‌هاى صحت يقين مردم مسلمان اين است كه: مردم را با خشم الهى از خود خشنود نكند، و آنها را بر چيزى كه خداوند به او نداده است، ملامت ننمايد (آنها را مسؤول محروميت خود نشمارد) ... خداوند به خاطر عدل و دادش، آرامش و راحت را در يقين و رضا قرار داده، و اندوه و حزن را در شك و ناخشنودى»!
از اين تعبيرات، و تعبيرات ديگر به خوبى استفاده مى‌شود: وقتى انسان به مقام يقين مى‌رسد، آرامش خاصى سراسر قلب و جان او را فرا مى‌گيرد.
ولى با اين حال، براى يقين مراتبى است كه در آيات فوق و آيه 95 سوره «واقعه»: «انَّ هذا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِيْنِ» به آن اشاره شده است و آن سه مرحله است. «1»
1- علم اليقين، و آن اين است كه: انسان از دلائل مختلف به چيزى ايمان آورد، مانند كسى كه با مشاهده دود، ايمان به وجود آتش پيدا مى‌كند.
2- عين اليقين، و آن در جائى است كه: انسان به مرحله مشاهده مى‌رسد و با «چشم» خود مثلًا آتش را مشاهده مى‌كند.
3- حق اليقين، و آن همانند كسى است كه: وارد در آتش شود و سوزش آن را لمس كند، و به صفات آتش متصف گردد، و اين بالاترين مرحله يقين است.
«محقق طوسى» در يكى از سخنان خود مى‌گويد: «يقين» همان اعتقاد جازم مطابق و ثابت است، كه زوال آن ممكن نيست، و در حقيقت از دو علم تركيب يافته، علم به معلوم، و علم به اين كه خلاف آن علم محال است، و داراى چند مرتبه است: «علم اليقين»، «عين اليقين» و «حق اليقين». «2»



نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست