كه تا روز قيامت اتفاق مىافتد، خبر مىدادم.
كسى عرض كرد: كدام آيه؟
فرمود: خداوند مىفرمايد يَمْحُو اللَّهُ ما يَشاءُ: «خدا هر چيزى را بخواهد محو مىكند، و هر چيزى را بخواهد ثابت مىدارد و ام الكتاب (لوح محفوظ) نزد او است».
تقسيم بندى علوم، مطابق اين جمع، بر اساس حتمى بودن و نبودن آن است و در جمع سابق بر اساس مقدار معلومات است (دقت كنيد)
4- راه ديگر اين كه خداوند بالفعل از همه اسرار غيب آگاه است، ولى انبياء و اولياء ممكن است بالفعل بسيارى از اسرار غيب را ندانند، اما هنگامى كه اراده كنند، خداوند به آنها تعليم مىدهد، و البته اين اراده نيز با اذن و رضاى خدا انجام مىگيرد.
بنابراين جمع آيات و رواياتى كه مىگويد: «آنها نمىدانند» اشاره به ندانستن فعلى است.
و آنها كه مىگويد: «مىدانند» اشاره به امكان دانستن آن است.
اين، درست به آن مىماند كه كسى نامهاى را به انسان بدهد كه به ديگرى برساند، در اينجا مىتوان گفت: او از محتواى نامه اطلاعى ندارد، و در عين حال، مىتواند نامه را باز كند و باخبر شود، گاه صاحب نامه اجازه مطالعه را به او داده، در اين صورت مىتوان او را از يك نظر عالم به محتواى نامه دانست، و گاه به او اجازه نداده است.
شاهد اين جمع رواياتى است كه در كتاب «كافى» در بابى تحت عنوان: انَّ الأَئِمَّةَ اذا شاؤُا أَنْ يَعْلَمُوا عُلِّمُوا: «امامان هر گاه بخواهند چيزى را بدانند به آنها تعليم داده مىشود».