نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 2 صفحه : 246
نبوت، با معجزه همراه باشد قطعاً نشانه راستگويى است، زيرا قبيح است كه خدا، چنين دليل و گواهى را در اختيار فرد كاذب و دروغگويى بگذارد، ولى اگر اين اصل را نپذيرفتيم، هيچ گونه دليلى بر راستگويى او نيست، زيرا فرض اين است كه عقل از حكم داورى معزول، و شرع نيز هنوز ثابت نشده است.
4 ـ عقاب بلابيان، قبيح است
هر گاه يك محقق در شريعت، مدارك احكام را به دقت بررسى كرد، و بر حرام يا واجب بودن چيزى دليلى نيافت، عقل به روشنى مى گويد: انجام اين كار، پيامد اخروى ندارد، زيرا اگر انجام آن، حرام و يا الزامى بود، لازم بود كه در شريعت دليلى بر آن اقامه شود، و در صورت فقدان چنين دليلى، اشكالى بر مكلف نيست.
5 ـ خاتميّت
در مسأله خاتميت، سخن از كليت و اطلاق و پيوستگى يك رشته احكام است كه در شرع مقدس اسلام وارد شده است و بايد اين احكام تا روز قيامت بر بشر حكومت كند.
در اينجا، يك رشته سنگ اندازى هائى از جانب به اصطلاح روشنفكران و غرب زدگان انجام گرفته كه آئين ثابت و احكام لايتغير، چگونه مى تواند جامعه هاى متغير و متبدل را اداره كند، در حاليكه بنا بر مسأله تحسين و تقبيح عقلى، در اطلاق و كليت يك رشته قضايا، جاى بحث و گفتگو نيست، و به ديگر سخن، قضايايى در اسلام ثابت وپابرجاست كه اصول و كليات آن مطابق فطرت بوده و با آفرينش انسان هماهنگ باشد و تا انسان، انسان است و به صورت يك موجود، در روى زمين زندگى مى كند، فطرت او ثابت و احكام مربوط به او نيز ثابت خواهد
نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 2 صفحه : 246