سرانجام، همان طورى كه ملاحظه مى كنيد، قرآن خود را به عنوان ذكر محدَث توصيف كرده است و مفاد آن اين است كه قرآن، ذاتا وجوهراً حادث ونوظهور است واينكه در تفسير آيه گفته مى شود، قرآن ذاتا قديم است واز نظر نزول حادث مى باشد، يك نوع پيش داورى است وبر خلاف ظاهر آيه مى باشد، زيرا«محدث» در آيه، صفت خود قرآن است، نه نزول آن.
اصولا چگونه مى توان، قرآن را كه مركب از حروف وكلمات وجمل است، قديم خواند در حالى كه قرآن مى فرمايد:
«ما اگر بخواهيم، آنچه را كه بر تو وحى كرده ايم، از ميان مى بريم، آنگاه ياورى براى خود نخواهى يافت».