ابوعبدالله (يا ابوعلى) احمد بن عاصم، عارف بزرگ
سدههاي 2-3ق/8 -9م. هرچند تاريخ و محل ولادت او به طور دقيق روشن نيست،
اما از نسبت او و نيز چون او را «اهل ثغور» دانستهاند (ابن حبان، 8/20؛
خواجه عبدالله، 123؛ ابن عديم، 2/848)، مىتوان دريافت كه در انطاكيه به
دنيا آمده است (نك: ياقوت، 2/79-80). وي مدتى در دمشق به سر برد (ابن
منظور، 3/127؛ ذهبى، تاريخ...، 43؛ نيز نك: ابن ابى حاتم، 1(1)/66).
انطاكى نخست علوم رايج آن زمان را فراگرفت و در آنها مهارت يافت و در زهد
و رياضت، عرفان و تصوف به كمال رسيد (مثلاً نك: ابونعيم، 9/280-289؛ هجويري،
159؛ ابن كثير، 10/318؛ نيز نك: عطار، 410). وي را از فرط هوشياري و بسياري
فراست «جاسوس القلوب» ناميدهاند (قشيري، 19؛ عطار، ابن عديم، همانجاها).
انطاكى با زهّاد و عارفان بزرگ و مشهور
زمان خود از جمله بشر حافى (د 277ق/890م)، سري سقطى (د 253ق/867م) و
احتمالاً فضيل بن عياض (د 187ق/803م) همنشين و هم صحبت بوده است (سلمى،
127؛ قشيري، هجويري، همانجاها). جامى انطاكى را شاگرد حارث محاسبى (د
243ق/857م) دانسته است (ص 91).
احمد بن ابى الحواري (ه م)، عارف
مشهور شام در قرن 2 و 3ق از جمله شاگردان او بوده، و بسياري از سخنان او را
نيز نقل كرده است (مثلاً نك: سلمى، 129؛ ابونعيم، 9/281، 282، 293، 295-296؛
بيهقى، 199، 358؛ قشيري، 90، 155). انطاكى در علم حديث نيز دستى داشت و از
محدثان بغداد و دمشق احاديثى شنيده، و ديگران نيز از او حديث روايت كردهاند
(مثلاً نك: ابن ابى حاتم، ابن حبان، ابن عديم، همانجاها؛ ذهبى، همانجا، نيز
سير...، 11/409).
تاريخ وفات انطاكى را برخى پس از
220ق دانستهاند (ماسينيون، «تحقيق...1»،
223 ؛
I/351 GAL,S, I/638; .(GAS,
ابن كثير آن را به طور تقريب 239ق حدس زده است
(10/318-319) و ذهبى (همان، 10/488) نيز احتمال داده كه تا 230ق زنده بوده
است.
در اقوال منسوب به انطاكى بسياري از
مفاهيم عرفانى و اخلاقى همچون: معرفت، فقر، صبر، صدق، يقين، خوف و رجا سخن
رفته است (مثلاً نك: سلمى، 127-130؛ ابونعيم، 9/280-296؛ ابن جوزي، 4/277-
279؛ ابن منظور، 3/127-129).
آثار:
از انطاكى اثر مستقلى در دست نيست و بيشتر سخنان او برگرفته از تذكرهها و
كتابهاي صوفيه است. سخنان انطاكى به سبب تعلق به اولين دورة زهد و تصوف
در اسلام، از اهميت ويژهاي برخوردار است. ماسينيون بر اين باور است كه
آثار او پيش از آثار محاسبى بوده، و محاسبى از آنها در تأليفات خود بهره
برده است. اين تأليفات را به او نسبت دادهاند: 1. المعاملات، كه در
شناخت تصوف بوده، و در آن ژرف بينيهاي جالبتوجهى داشته است (كلاباذي،
32؛ ماسينيون، «مجموعه...2»، 12
)؛ 2. الشبهات (همو، «تحقيق»،
172 ، حاشية
6 ؛ ،
GAL,S
همانجا)؛ 3. دواء داءالقلوب و معرفة همم النفس و آدابها (ماسينيون،
همان، 153 ؛ ،
GAL,S نيز
، GAS
همانجاها).
انطاكى شعر نيز مىسروده، و اشعاري از
او بر جاي مانده است (ابونعيم، 9/296-297؛ ابن عديم، 2/852؛ ابن منظور،
3/130؛ ابن كثير، 10/318).
GAL,S; GAS; Massignon, L., Essai sur les origines du
lexique technique de la mystique musulmane, Paris, 1968; id, Recueil de
textes in E dits, Paris, 1929.