مرحوم کلِینِی در کافِی
رواِیتِی از عِدّة من اصحابنا از احمد بن محمّد بن خالد برقِی، از
پدرش محمّد بن خالد برقِی عن عبدالله بن بُکِیر عن زرارة، نقل مِیکند.[3]
اِین سند بسِیار عالِی است. تنها نکتهاِی که در اِین
سند مِیماند اِین است که محمّد بن خالد برقِی را بهجهت
اِینکه از ضِعاف رواِیت نقل مِیکند، تضعِیف کردهاند؛[4]
ولِی اِین تضعِیف موجب ضعف در اِین رواِیت نمِیشود،
بهجهت اِینکه گرچه اِیشان از بعضِی ضعاف هم نقل مِیکند، ولِی
در خصوص اِین رواِیت، سند به عبدالله بن بکِیر مِیرسد و
عبدالله بن بکِیر هم شخص موثّقِی است[5] و او از زراره نقل
مِیکند و مطلب تمام است.
عبارتِی
که در اِینجا زراره از امام باقر علِیه السّلام نقل مِیکند
اِین است:
إنّ سَمُرةَ
بنَ جُندَبٍ کان له عَذقٌ فِی حائطٍ لِرجلٍ من الأنصار و کان منزلُ
الأنصارِیِّ ببابِ البُستان و کان ِیَمُرُّ بِه إلِیٰ
نَخلَتِه و لا ِیستأذِن، فکلَّمَه الأنصارِیُّ
أن ِیستَأذنَ إذا جاء، فأبِیٰ سَمُرَةُ و... فقال رسولُ الله
صلِّی الله علِیه و آله: إذهَب فَاقلَعها و ارْمِ بها إلِیه! «اِین را بکَن و جلوِیش
بِینداز!» فإنّه لا ضررَ و لا ضِرارَ.
ِیعنِی اِین جملۀ «لا ضرر و لا ضرار» در اِین رواِیت صحِیحاً و مسنداً نقل شده است.
تلمِیذ: «عِدّةٌ مِن أصحابِنا» در اِین سند مشخّص است چه کسانِی هستند؟
استاد: بله مشخّص است، ِیعنِی
مسئلۀ معروفِی است و عدّهاِی از علما، همه از
[4]. رجال النّجاشِی، ص 335؛ الرّجال، ابنالغضائرِی، ص 93؛ الرّجال، ابنداود، ص 309. البتّه
شِیخ طوسِی در رجال
الطّوسِی، ص 363 محمّد بن خالد برقِی را
توثِیق کرده است و علاّمۀ حلِّی نِیز در رجال العلاّمة الحلِّی، ص 139 به اِین تعدِیل شِیخ طوسِی اعتماد کرده
است. (محقق)