نظام است؟!
بله، اگر امر دائر مدار اِین مسئله باشد اشکالِی ندارد و موارد آن
تفاوت مِیکند. در مورد أعراض هم همِینطور است؛ مثلاً اگر ِیک
ازدواج ممکن است حتِی براِی ِیک مملکت خطرِی اِیجاد کند،
در اِینصورت ولِیّ مسلمِین مِیتواند
جلوگِیرِی بکند، با اِینکه ازدواج حقّ طرفِین است؛ ِیا
اگر ِیک طلاق ممکن است خطر اِیجاد کند، مثلاِینکه شخصِی زن
گرفته است و مِیخواهد طلاق بدهد و اِین طلاق ممکن است اصلاً دو
قبِیله را بههم برِیزد ِیا حتِی دو شهر را بههم برِیزد،
دراِینصورت ولِیّ مسلمِین مِیتواند از اِین طلاق
جلوگِیرِی بکند، درحالِیکه طلاق حق شوهر است: «الطلاقُ بِِیَدِ مَن أخَذَ بِالسّاق.»[1]
بنابراِین از اِین نظر هم
اشکالِی به اِین رواِیت وارد نمِیشود.