بِیاِید
چه کسِی ِیک ماه روزه مِیگِیرد؟! چه کسِی به حج مِیرود؟!
چه کسِی به جهاد مِیرود؟! چه کسِی خمس و سهم امام و زکات و امثالذلک
مِیدهد؟! اِینها مجعولاتِی است که شارع ِیا به اِینها
امر کرده ِیا از اِینها نهِی کرده است. حالا اگر شخصِی باشد
که اصلاً زمِینۀ رغبت در او منتفِی شده باشد آنوقت اِین امر
و نهِی شارع مِیخواهد به چه چِیزِی تعلق بگِیرد؟! بنابراِین
نهِی در وقتِی است که طرف رغبت داشته باشد، وإلاّ اگر رغبت نداشته باشد
نهِی معنا ندارد!
اِین سه موردِی است که از
مجموع اِین مواردِی که اِیشان ذکر کردند ما خلاصه کردِیم و در
اِین سهتا ادغام کردِیم. إنشاءالله در بحث بعد سراغ اِین
مِیروِیم که ببِینِیم اِیشان مِیخواهند اِین
قاعدۀ لا ضرر را بر کدامِیک از اِین موارد حمل کنند؟