در
دَوَران امر بِین ارشادِی و بِین مولوِی بودن، اصل با
ارشادِی بودن است؛ چون مولوِیت ِیک اعتبار زائد شرعِی است
و در رتبۀ متأخّر از مقارنات و ملابساتِ سابق بر کلام است، پس ما در
مولوِیت نِیاز به مئونه زائده دارِیم، لذا تا وقتِی که آن
مقارنات نفِی نشود، نوبت به مولوِیت که اعتبار شرعِی است نمِیرسد.[1]
ولِی با آن بِیان ما در وعِید
بر ترک، که نِیازِی به اعتبار شرعِی ندارِیم و خود دلالت
اقتضاء دلالت بر وعِید بر ترک مِیکند، دِیگر اِین کلام و
دلِیل اِیشان در اِینجا مطرح نمِیشود.
اللَهمّ صلّ
علِیٰ محمدٍ و آلِ محمد
[1]. رجوع شود به قاعدة لاضرر
و لاضرار،
سِیستانِی، ص 133 ـ 141.