طمأنِینه
که در کتمان پِیدا مِیشود، طبعاً از بِین مِیرود. در
رواِیت هم دارِیم که مؤمن از مؤمن دِیگر سؤال نمِیکند، چون آن
حِیا، عزت، متانت و آن علوّ مؤمن بالاتر از اِین است که سؤال کند!
اِینها به خاطر اِین است.
تلمِیذ: اِین معناِی «استعِینوا علِی قضاء حوائجکم
بالکتمان»[1] است؟
استاد: بله، انسان صبر و تحمّل پِیدا مِیکند، بعد آنوقت آن انکشاف
و فرج براِیش حاصل مِیشود و دِیگر شدائد براِی انسان سهل و
آسان مِیشود.
اللَهمّ صلّ
علِیٰ محمّدٍ و آلِ محمّد
[1]. شرح نهج البلاغة، ابنأبِیالحدِید،
ج 1، ص 316.