وضعِی بگِیرِیم، ِیعنِی
آن شخص حق دارد ِیکچنِین عملِی انجام بدهد. اِین رواِیت
را احمد بن حنبل در مسندش به اسناد از ابنعبّاس هم نقل مِیکند.[1] طبرانِی[2] و بِیهقِی[3] و ابنماجه[4] و سنن دار قطنِی[5]
هم نقل مِیکنند. البته مطلب مهمِّی هم در اِینجا نِیست؛ ِیعنِی
رواِیتِی است که «لا ضرر
و لا ضرار» را دارد، منتها «فِی الاسلام» را
ندارد، ولِی خود جملۀ «لا ضرر و لا ضرار»
کفاِیت مِیکند.
بررسِی رواِیت مشارب نخل در قاعدۀ لا ضرر
رواِیت
دِیگرِی که در اِینجا هست رواِیت مشارب نخل است که اِین
هم رواِیتِی از پِیغمبر اکرم است و به مواردِی مربوط مِیشود
که افرادِی قناتِی در جاِیِی زدهاند و اِین قنات در
ارتفاع واقع شده است و همِینطور پاِیِین مِیآِید و
آبادِیهاِی پاِیِین را مشروب مِیکند تا به پاِیِین
مِیرسد.
حضرت در اِینجا مِیفرماِیند: «اِین
بالاِیِیها نمِیتوانند از اِین قناتِی که براِی
پاِیِین مِیآِید جلوگِیرِی کنند.» چون اِین
بالاِیِیها اوّل سِیراب مِیشدند و بعد آب را مِیبستند؛
اما حضرت مِیفرماِیند که وقتِی سِیراب شدند باِید آب را
رها کنند و بگذارند به آبادِی پاِیِینِی بِیاِید و
همِینطور پاِیِین بِیاِید و در مرحلۀ
پاِیِینتر سِیراب کند تا اِینکه آنقدر پاِیِین
بِیاِید که به انتهاء محلۀ پاِیِین برسد. به اِین
مِیگوِیند مشارب نخل.
اِین رواِیتِی است که
کنز العمال نقل مِیکند:
عن أبِینعِیم عن صفوان بن سلِیم عن ثعلبة بن أبِیمالک،
إنّ رسول الله صلِّی الله علِیه و آله و سلّم قال: «لا ضرر و لا ضرار» و إنّ رسول الله صلِّی الله علِیه و
آله و سلّم قضِی فِی مشارب النخل بالسِیل الأعلِی علَِی
الأسفل حتِیٰ ِیشرب