و چون زمان ظرف وقوع تمام اينهاست و زمان از
عواملى است كه صلاح و فساد را مهيّا مىكند آن را گاهى به صلاح و زمانى به فساد
متّصف مىكند.
7- آخرين فايده: اميدوارى براى بقاى آن حكومت زياد شده و بر عكس، طمع
دشمنان و اميد آنان به نابودى و فساد حكومت، به يأس و نوميدى مبدّل مىشود.
زيانهاى ناشى از عدم رعايت حقوق متقابل از ناحيه فرمانروا و مردم
(51297- 51233)
فاذا غلبت ...،
اين فرمايش امام (ع) اشاره به بسيارى از ناگواريهايى است كه در صورت
مخالفت رعيّت با دستورهاى زمامدار و ظلم و استبداد او نسبت به مردم لازم مىآيد، و
آنها از اين قرارند:
1- اختلاف آرا و عقايد كه از آن به عنوان اختلاف كلمه تعبير فرموده
است، زيرا اختلاف عقيده علت اختلاف در كلمه و باعث پيدايش فرقههاى گوناگون
مىشود.
2- علامتها و نشانههاى جور و ستم آشكار مىشود، و اين امرى روشن است
چون با نبودن اسباب عدل، فقدان عدل و ظهور ظلم و ستمگرى ضرورى است.
3- فساد و تباهى در دين زياد مىشود، زيرا نظرات مردم با رأى پيشواى
عادل كه جمع كننده آراء است هماهنگى ندارد و هر فردى به جانب خواسته خود كه تباه
كننده دين و مخالف با آن است، مىرود.
4- راه و روش آداب و سنتها، از جانب زمامدار به واسطه ستمگريهايش، و
از ناحيه مردم، به علّت بر هم خوردن نظام فكريشان، متروك خواهد ماند.
5- كارها بر پايه هوسها و تمايلات نفسانى انجام مىشود و علت آن قبلا
گذشت.
6- تعطيل احكام شرع كه در اثر عمل بر طبق هوا و هوس واقع مىشود.