دست آوردند علاوه بر آنچه كه در آخرت نصيب
آنان مىشود كه اهل دنيا از آن بىبهرهاند چون آنها تنها هدفشان دنياست و خداوند
مىفرمايد: «مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ
نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا[1]».
منظور از توشهاى كه پرهيزكاران را به ساحل عزّت و پيشگاه عظمت و
جلال مىرساند، و همان تقوايى است كه با خود داشته و به آن متّصف بودهاند، چنان
كه حق تعالى مىفرمايد: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ
الزَّادِ التَّقْوى[2]» و
در بحثهاى گذشته بارها يادآورى شده است كه چگونه تقوا توشه راه است. امام در اين
فصل از سخنان خود واژه متجر را براى تقوا و طاعت استعاره آورده، زيرا نهايت مقصود
اين است كه در مقابل اين كارها ثواب الهى را كسب كنند كه حكم قيمت و بها دارد و به
وسيله كلمه مربح [3] كه به معناى سودآور است استعاره مذكور
را ترشيح فرموده است، به اين دليل كه ثواب خدا در آخرت به مراتبى از اعمالى كه
انسان انجام مىدهد و از خود مايه مىگذارد بالاتر و بيشتر است.
(58831- 58826)
اصابوا الذّة زهد الدنيا،
اين عبارت اشاره به لذتى است كه اهل تقوا از زهد در دنيا احساس
مىكنند كه بزرگترين لذّت و سبب ايجاد شادمانى عظيمى است زيرا هنگامى كه اهل زهد و
تقوا قلاده محبت دنيا را از گردن روح خود بيرون آورده و دور انداختند و به كمالهاى
عاليه نفسانى و معنوى رسيدند آن چنان بهجت و سرورى براى آنها حاصل مىشود كه بسيار
پر ارزشتر و با عظمتتر از شاديها و لذتهاى پيدا شده براى متكبران و جباران
مىباشد، اين جاست كه سزاوار است
[1] سوره شورا (42) آيه (19)، يعنى: هر كس تنها هدفش استفاده دنيوى
باشد، به او مىدهيم، اما در آخرت براى وى بهرهاى نيست.
[2] سوره بقره (2) آيه (196)، يعنى: توشه برگيريد، و بهترين توشه،
پرهيزكارى و تقواست.
[3] ظاهرا نسخهاى كه پيش شارح بوده متن سخن امام: و المتجر المربح
بوده است، چنان كه ابن ابى الحديد در شرح به عنوان روايت ديگر چنين نوشته است. ج
15، صفحه 165. (مترجم).