1- در امور پنهانى و كارهاى غير آشكار خود از مخالفت فرمان الهى
بپرهيزد كه اين است تقواى حقيقى و سودمند.
(58545- 58538)
حيث لا شهيد غيره و لا وكيل دونه،
در اين جمله كه جايگاه و موضع پنهان داشتن عمل، و پوشاندن ك ارها را
بيان فرموده و اين كه گواه و صاحب اختيارى بجز خداوند نيست هدف حضرت، هشدار و
ترساندن اوست كه حق تعالى به رازهاى پنهانى بندگان و كارهاى پوشيده آنها آگاه است
و تو هم نشود كه هر كس مخفيانه عملى انجام داد يا رازى در دل داشت تنها خودش آگاه
است و ديگرى از آن خبر ندارد، آرى تنها خداست كه بر تمام اسرار، آگاه و در كليه
امور صاحب اختيار است.
2- در فرمانبردارى از دستورهاى خداوند ظاهر و باطن خود را يكى كند و
عبادتهايى را كه در آشكار انجام مىدهد خالى از خودنمايى و ريا و سمعه بجاى آورد.
حرف «ما» در عبارت فيما، موصول و به معناى الذى مىباشد و احتمال
مىرود كه مصدريه باشد.
(58591- 58546)
و من لم يختلف ... العباده،
امام (ع) با ذكر اين جمله نماينده خود را بر اين امر تشويق و وادار
مىكند كه حالت نهان و آشكار، و كردار و گفتارش را يگانه كند زيرا اين عمل سبب
اخلاص در عبادت خداوند، و اداى امانت او مىشود كه با زبان پيامبرش و پيشوايان
دينى بندگان خود را بر آن مكلف كرده و بديهى است كه اين مطلب موجب كسب ثواب از نزد
پروردگار و امان يافتن از خشم و عذاب الهى مىباشد.
دستورهايى كه در باره رفتار با مردم و مهربانى كردن نسبت به آنان
صادر فرموده، نيز دو قسم مىباشد كه قسمتى به صاحبان اموال تعلق دارد كه بايد