برترى پيدا مىكند كه خود، خويشتن را از او
بالاتر مىداند و همين تصور او را مىآزارد و مايه خشم او مىشود، بنا بر اين،
حميّت از لوازم تكبّر است، صاحبان اين صفت ناپسند را از باب استعاره أبناء و
فرزندان خوانده است زيرا همچنان كه فرزندان پيوسته با مادرانشان مىباشند اينان
نيز هميشه ملازم با اين صفت هستند چنان كه گويا در اصل و ريشه از آن به وجود
آمدهاند، و اين گروه با انجام دادن گناهان و داشتن صفات ناپسند و انحراف از راه
حق، خيالات نادرست شيطان را بر كرسى صحت و درستى نشاندند.
(43608- 43606)
و إخوان العصبيّه،
در معناى كلمه اخوان، دو احتمال وجود دارد:
الف- بطور استعاره براى عصبيّت برادرانى ذكر كرده است چنان كه براى
حميت فرزندانى ذكر كرد و منظور، صاحبان و دارندگان اين صفت ناپسند مىباشد.
ب- منظور از برادران كسانى باشد كه ميان خود عقد اخوت بسته و تعهد
كردهاند كه زير بار حق نروند و در برابر آن كبر و گردنكشى كنند.
(43613- 43609)
فرسان الكبر و الجاهليه،
در اين عبارت نيز دو احتمال است:
1- اين كه فرسان يعنى اسب سواران، استعاره از كسانى باشد كه متّصف به
صفت كبرند و مرتكب گناهان مىشوند.
2- احتمال ديگر آن است كه بدون استعاره، مراد از آن، دارندگان صفت
ناپسند كبر باشد.
(43624- 43614)
حتى ... الجلّى،
اين جمله، نتيجه سخن پيشين امام است كه سوگند ياد كرد و فرمود: شيطان
تير گمراهى خود را به سوى شما در كمان نهاده و به جانب شما نشانه رفته و از نزديك
به شما تير افكنده تا آخر.
جامحه (گردن كشان) را براى گنهكاران و كسانى كه سر از اطاعت بر
مىپيچند استعاره آورده است.