شده باشد كه تقوا را با دلهاى خود قرين
كنند، تا با دلهاى ستمكاران متفاوت باشد، و نيز ممكن است معناى عبارت چنين باشد:
دلهاى خود را آگاه كنيد و تقوا را به دلهايتان بشناسانيد تا به حقيقت آن و آثار و
فوايدش پى ببرند، و به اين معنا كلمه شعار از ماده شعور خواهد بود.
(43025- 43022) 8- گناهانشان را به وسيله تقوا و پرهيزگارى بشويند،
شستن در اين مورد نيز به عنوان استعاره به كار رفته است زيرا همچنان كه با شستن
آلودگيهاى جامه و چرك آن از بين مىرود به سبب تقوا هم آلودگى گناه و پليديهاى
مادّى از چهره روح و صفحه قلب آدمى پاك مىشود.
(43029- 43026) 9- دستور ديگر امام آن است كه با توجه به تقوا و عمل
كردن به شرايط آن، بيماريهاى درونى خويش را درمان كند و امراض مهلكه گناه و رذايل
اخلاقى از قبيل نفاق و دو رويى و ريا و خودنمايى و حسد ورزيدن و تكبر و بخل و
فرومايگى و ساير صفات زشت را از خود دور سازند تا دل آنان به نور علم و يقين
نورانى شده و از شرّ جهل و شك و ترديد خلاصى يابند و چون تقوا تمام كارهاى خوب و
ملكات پسنديده را در بر دارد. داروى اين دردهاست و درمانى است كه درد در پى ندارد.
(43033- 43030) 10- با پرهيزگارى و عمل به شرايط تقوا آن چنان قدردان
فرا رسيدن مرگ شوند كه براى دست يافتن به آن بر يكديگر پيشى بگيرند و مسابقه دهند.
(43037- 43034) 11- از اوضاع و احوال گذشتگان تاريخ كه تقوا را ضايع
ساختند، عبرت بگيرند مردمى كه به خاطر علاقه به دنيا و لذتهاى زودگذرش پرهيزكارى
را كنار گذاشتند و در نتيجه به هلاكت ابدى و سوء عاقبت دچار شدند بايد از كار آنان
و سرانجامشان پند گرفت و تقوا را پيشه خود ساخت تا به سرنوشت آنها كه سقوط در ورطه
دوزخ و افسوس بر گذشته است دچار نشد.
(43043- 43038) 12- به ياران خود دستور مىدهد كه نكند بر اثر ترك
تقوا و انجام دادن