محسوس دنيا سبب انس گرفتن آدمى به آن مىشود
و اين ارتباط نزديك به دنيا انسان را به آن مغرور و از غير آن غافلش مىسازد، و
لازمه آن، پيدا شدن اطمينان كامل به امور دنيوى و مستى و بيهوشى و سرانجام افتادن
در دره هلاكت است كه ديگر نه پشيمانى سود دارد و نه لغزشها جبران مىشود.
اگر چه ياد مرگ خود به تنهايى سبب پند و نصيحت و بىعلاقگى آدمى نسبت
به زندگانى دنيا مىشود ليكن شرح حال و خصوصيات انسانى كه مرگش فرا رسيده و روى
دستها به سوى گورستان برده مىشود، و سرانجام او، در بيان اين مطلب رساتر است زيرا
هر كدام از اين خصوصيات با قطع نظر از مرگ مورد انزجار و نفرت طبع آدمى، مىباشد،
اما با همراه بودن مرگ كه خود، دردآور و مكروه طبع است در پند آموزى و توجه انسان
به آخرت مؤثرتر خواهد بود.
(42193- 42167) 3- دستور سوم كه در اين خطبه به عنوان وصيت براى مردم
صادر فرموده، آن است كه به منظور آباد كردن منزلهاى آخرت كه وعدهگاه آنهاست و به
آباد ساختن آن مامور شدهاند بر يكديگر سبقت بگيرند و آباد كردن سراى آخرت با
كارهاى نيك انجام پذير است كه مطابق فطرت و سنتهاى الهى است و كمالات نفسانى را
مىافزايد، خلاصه معنا اين كه با حفظ نظام شرع و تداوم بر كارهاى نيك و انجام
عبادات و به دست آوردن كمال روحى و معنوى، براى آباد ساختن منزلهاى آخرت خود از
يكديگر پيشى بگيرند، چنان كه خداوند متعال در قرآن به اين مطلب اشاره فرموده است: «وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ
عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ[1]» و در آيه ديگر نيز به اين امر، تشويق و
ترغيب كرده است: «وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا
تَعْقِلُونَ[2]» و جز اينها از آيات.
[1] سوره آل عمران (3) آيه (132) يعنى: بشتابيد به سوى مغفرت
پروردگار خود و به سوى بهشتى كه همه آسمانها و زمين را فرا گرفته و مهيّا براى
پرهيزگاران است.
[2] سوره انعام (6) قسمتى از آيه (31) يعنى: ... و همانا سراى
ديگر، اهل تقوا را نيكوتر است، آيا نمىانديشيد.