4- چهارمين دستورى كه حضرت به منظور تشويق
پيروان خود براى توجه به سراى آخرت صادر فرمود، امر به صبر در عبادت و اطاعت خدا و
دورى از گناه و نافرمانى وى مىباشد، آنان را سفارش به صبر كرده، و آن را سبب
تكميل و تتميم نعمتهاى الهى بر آنان خوانده است، و چون تكميل نعمت كه لازمه صبر
است به منزله ميوه شيرين آن به حساب مىآيد، لذا نعمت و تكميل آن را در عبارت مقدم
داشته است تا ياد آن در اوّل، صبر تلخ را شيرين كند.
(42198- 42194)
فإنّ غدا من اليوم قريب،
در اين جمله امام (ع) مردم را از قيامت و نزديك بودن روز حساب هشدار
مىدهد، و مراد از كلمههاى غدو اليوم معناى حقيقى آنها فردا و امروز نيست بلكه
مقصود از غد فرداى قيامت و از يوم مدت عمر و دوران زندگى مىباشد چنان كه در معناى
اين سخن امام گذشت: الا و انّ اليوم المضمار و غدا السباق، خطبه 27، و اين عبارت
در حكم ضرب المثل است از قبيل: غدما غدا، قرب اليوم من غد. «فردا نيامده، امروز به
فردا نزديك است».
(42218- 42199)
ما اسرع السّاعات فى اليوم،
اين عبارات كه آخرين قسمتهاى اين خطبه شريفه است نزديك بودن فرداى
قيامت را شرح مىدهد و بيان مىدارد كه ساعتها زود مىگذرند و گذشت ساعات، زود
آمدن روز و گذشت آن را موجب مىشود و زودگذرى ساعتها و روزها سبب زود آمدن و گذشتن
ماهها مىشوند و آمد و شد ماهها فرا رسيدن و منقضى شدن سال را در پى دارند و اين
همه مستلزم سرآمدن عمر انسانها و موجودات اين جهانى است كه متصل به قيامت و فرا
رسيدن روز رستاخيز مىباشد، و به منظور بيان تاكيد در سرعت، آمد و شد مدّتهاى
زودگذر زندگى را توأم با شگفتى بيان فرموده است، براستى كه اين سخن همانند ديگر
بيانات مولا، از نظر لفظ و عبارت در نهايت فصاحت و از جنبه معنا، شامل شيواترين
پندها و موعظهها مىباشد. توفيق از خداوند است.