اشاره كرده و فرموده است: از ميان جامعه
اسلامى كسانى را در رأس كارهاى اجتماعى بگذار كه اهل تجربه و با حيا و از
خانوادههاى درستكار و پيشقدم در اسلام بوده باشند به دليل آن كه اينها داراى
كريمترين اخلاق و با ارزشترين آبرو هستند، به طمع مال و منال كار نمىكنند و عاقبت
انديشترين افراد مىباشند و بر خلاف آنچه گفته شده مهمترين امرى كه باعث فساد و
تباهى جامعه مىشود آن است كه كارها به دست كودك صفتان پست و بىتجربه افتد، زيرا
همه امور بر عكس خواهد شد و نظام به هم پيوسته اجتماعى از هم گسيخته و جهان را ظلم
و فساد فرا خواهد گرفت و بعد به موقيتهايى اشاره مىفرمايد كه براى مردم دنيا در
نتيجه خلافكاريهاى مذكور پيش خواهد آمد.
(41928- 41918) 1- در آن هنگام شمشير زدن و تحمل ضربات آن براى مؤمن
از به دست آوردن يك درهم از راه حلال آسانتر خواهد بود، زيرا اختلافها و سپردن
كارها به نااهلان نظم جامعه را بر هم مىزند، حلال و حرام به هم آميخته مىشود و
بلكه راههاى در آمد حرام بيشتر از حلال مىشود.
(41936- 41929) 2- در آن موقع، اجر و پاداش مستمندى كه طرف بخشش واقع
مىشود، از اجر و ثواب بخشنده بيشتر است، به دو دليل:
الف- بسيارى از عطا كنندگان، آنچه كه به مستحقان مىبخشند، يا از راه
حرام به دست آوردهاند و يا اين كه به قصد ريا و خودنمايى و هواى نفس و به خاطر
بهرهكشى و اغراض دنيوى و يا ترس از شترى كه از ناحيه شخص مستمند، يا زيردست
احتمال مىدهند، انجام مىدهند و به اين دليل اجر و پاداشى ندارند، اما شخص فقير و
مستحق به نيت و قصد او كار ندارد و شرعا موظف نيست كه از منشأ در آمد وى تحقيق به
عمل آورد و همين كه به منظور رفع نياز و امرار معاش خود مىگيرد مأجور و مثاب
مىباشد.