و كارهاى ديگر را كنار بگذارد به اين علت
امام (ع) خدا را از اين امر كه از ويژگيهاى مخلوق مىباشد منزه دانسته و نسبت اين
صفت رنج و زحمت در حفظ چيزى را به خداوند بر خلاف معمول دانسته است.
(41448- 41436)
62- ارساها،
زمين را آفريد اما نه روى قرارگاهى كه آن را نگه دارد، و نيز آن را
بر افراشت بدون ستونهاى محسوس، قرارگاه و ستونهاى بالا برنده آن تنها قدرت كامل حق
تعالى بوده است.
(41454- 41449)
63- حصّنها من الاود و الاعوجاج،
پروردگار عالم زمين را از آن كه در حركت خود از مسير حقيقيش به جهتى
ديگر منحرف شود نگهدارى فرمود ...
حكمت و مصلحت اين امر در جاى خود به ثبوت رسيده است.
(41460- 41455)
64- و منعها عن التهافت و الانفراج،
زمين را از درهم ريختن و پراكندگى اجزيش از همديگر باز داشت و آن را
كروى شكل آفريد و در جاى خودش قرار داد.
(41462- 41461)
65- ارسى اوتادها،
ميخهاى آن را كه همان كوههاست محكم و استوار ساخت ضمن تفسير خطبه
نخستين كتاب بيان داشتيم كه به چه طريق كوهها به منزله ميخهاى زمين مىباشد.
(41465- 41463)
66- ضرب اسدادها،
سدها بر روى زمين نصب فرمود منظور از سدها كوههاست و يا آنچه كه
شهرها و سرزمينها را از همديگر مجزّا مىكند.
(41468- 41466)
67- استفاض عيونها،
چشمهسارهاى زمين را جوشان ساخت چنان كه قرآن يادآور شده است، «وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُوناً»، [1] در گذشته به اين موضوع اشاره كردهايم.
(41480- 41469)
68- خدّ أوديتها،
واديها و قسمتهاى روى زمين را از هم جدا كرد، كوهها و تپّههاى آن را
ممتاز و مشخّص كرد. پس از بيان كردن و شمردن قسمتى از آثار