اين اعتبار داخل در ادوات خواهد بود. با
توضيحى كه بيان كرديم عبارت و تسير الآلات الى نظائرها نيز به همين معنا مىباشد.
(41093- 41083)
منعتها منذ القدميّه و حمتها قد الازليه و جنّبتها لو لا التكمله،
ضمير متصل (ها) كه به آخر فعلهاى سهگانه آمده مرجعش دو كلمه آلت و
ادوات است و در هر سه مورد مفعول اول مىباشد و واژههاى القدميه، الازليه،
التكمله مفعولهاى دوم آن فعلها هستند و كلمههاى منذ، قد، لو لا در محل رفع به
فاعليّت مىباشند و معناى جمله اول آن است كه وقوع واژه منذ پس از كلمات ادوات و
آلات دليل بر آن است كه اينها امورى قديم و بىآغاز نيستند زيرا وضع اين واژهها
براى ابتدا و آغاز زمان مىباشد. جمله دوم نيز حاكى از آن است كه اطلاق واژه «قد»
هم بر اين كلمات مانع از آن است كه اينها قديم و ازلى باشند زيرا اين واژه گذشته
را به زمان حال نزديك مىكند از باب مثال وقتى مىگوييم: قد وجدت هذه ... وقت كذا،
يعنى همين زوديها آن را ديدم. و هر چه كه چنين حالتى داشته باشد قديم و بىآغاز
نيست بنا بر اين همه اين ابزار و وسايل حادثند نه قديم و معناى جمله سوم اين است
كه آمدن لفظ لو لا نيز حكايت از آن دارد كه اين آلات و ادوات مادى داراى نقص بوده
و كامل نيستند زيرا اين كلمه وضع شده است براى نبودن امرى (كمال) به دليل بودن
امرى ديگر (نقص)، پس هنگامى كه در بر خورد با بعضى امور مورد پسند و تحسين
مىگوييم ما احسنها و اكملها، لو لا، انّ فيها كذا، چقدر خوب بود اگر چنين و چنان
نبود، اشاره است به اين كه در اين موارد نقصانهايى وجود دارد كه مانع كمال آنهاست
و اگر اين نواقص وجود نداشت آنها كامل بودند.
امام (ع) در اين عبارتها كه گذشت اشاره به حدوث و نقصان آلات و
ابزارهاى مادّى فرمود تا ثابت كند كه آفريدگان نتوانند خداى تعالى را محدود به
زمان ساخته و يا در مكانى به وى اشاره كنند زيرا ميان قديم كامل و حادث ناقص فاصله
آن چنان زياد است كه نه تنها وى را قدرت درك حق تعالى نيست بلكه