خرما بسازد يا اندام مور ضعيف بپردازد و
چنان نيست كه براى او بعضى آسان و برخى ديگر سخت باشد، چون اگر چنين باشد نقص در
خدا لازم آيد و اين مطلبى است كه در كتابهاى حكمت و كلام بطلانش ثابت شده است،
البته تفاوت و اختلاف و نقصى كه وجود دارد از ناحيه قابل و استعدادهاى مختلف آن
مىباشد.
و اللطيف اين كلمه در اين مورد به معناى كوچكى جثّه است ولى به چند
معناى ديگر نيز آمده است، دقت و ظرافت، شفّاف مانند هوا، ولى چنان كه بيان شد در
اين جا منظور همان اوّلى مىباشد و به اين دليل آن را در مقابل جليل قرار داده
است.
(40696- 40688)
و كذلك السماء، و الماء،
حضرت در اين عبارت آسمان، هوا بادها و آب را به آفريدههايى از قبيل
مورچه و درخت خرما و اعضاى آنها و بقيّه امور فوق الذكر، تشبيه كرده و وجه مشابهت
هم عبارت است از نيازمندى در آفرينش و كيفيت تركيب و حالات مختلف، به صانعى حكيم و
آفرينندهاى مدبّر.
نخست آفريدههاى گوناگون و ويژگيهاى آنها را ذكر فرموده و به قدرت
خداوند نسبت داده است زيرا اين خود روشنترين دليل بر كمال قدرت وى مىباشد، و سپس
به ذكر آسمان و بقيّه مشبّهات پرداخته و آنها را، نه از آن رو كه با هم تضادّ و
اختلاف دارند، بلكه به آن سبب كه هر يك داراى حكمت و منفعتى مىباشند و موادّ
اوليه اجسام و مركبات را تشكيل مىدهند، واژه هوا، اعم از كلمه رياح مىباشد زيرا
رياح يا بادها، اختصاص به مورد حركت دارد بر خلاف هوا كه شامل ساكن هم مىشود.
(40741- 40697)
فانظروا ... المختلفات،
در اين قسمت، امام (ع) آدمى را توجه مىدهد كه بطور مشروح به حالات
برخى از آفريدهها و آنچه ويژه هر كدام از آنهاست بنگرد، در صفتها، شكلها،
اندازهها، روشنيها، رنگها و ساير خصوصيات و منافعى