مىباشد، در اين مورد امام (ع) حدوث آفرينش
را دليل بر دو امر دانسته است:
الف- بر قديم بودن ذات حق تعالى. ب- بر اصل وجود و هستى خداوند، و
شرح اين مطلب در خطبه 151 ذيل الحمد للَّه دال على وجوده بخلقه ... ذكر شد [1]، جز آن كه در آن جا، هستى آفريدهها را
دليل بر وجود خدا دانسته، ولى در اين خطبه حدوث آنها را دليل قرار داده است و چون
هستى ممكنات دليل بر هستى صانع آنها مىباشد. پس سزاوار است كه حدوث آنها دليل بر
قدم حق تعالى باشد قديم بودن و ازليّت براى خداوند به يك معناست.
(40320- 40314) 6- شبيه و مانندى براى او نيست زيرا همانندى ويژه
آفريدههاى وى است، اين مطلب نيز در بيان خطبه نام برده فوق به تفصيل شرح شده است.
(40324- 40321) 7- خداوند در وعدههاى خود صادق استيعنى آنچه در
كتابهاى پيامبرانش خبر داده در تحقق آن شكّى نيست خواه مربوط به امور دنيا باشد
چنان كه وعده نصرت به پيامبر و يارانش داده كه مىفرمايد:
«وَعَدَكُمُ اللَّهُ مَغانِمَ كَثِيرَةً تَأْخُذُونَها[2] ...» و نيز وعده داده است كه آنان را در زمين خليفه قرار دهد:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ[3].» و خواه مربوط به آخرت باشد چنان كه بندگان صالحش را وعده بهشت و
ثواب جزيل داده است، و خلف وعد كذب است و آن هم بر خداى متعال محال است چنان كه در
قرآن مىفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ^[4].»
[2] سوره فتح (48) قسمتى از آيه (19)، يعنى: خدا به شما نويد داده
است كه غنيمتهاى فراوانى به دست آوريد.
[3] سوره نور (24) قسمتى از آيه (54)، يعنى: خداوند به كسانى از
شما كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند وعده داده است كه آنان را در روى
زمين خليفه قرار دهد.
[4] سوره رعد (13) قسمتى از آيه (30)، يعنى: بدرستى كه خداوند خلف
وعد انجام نمىدهد.