چه باعث خوشنودى شماست، بر خلاف چيزى است كه
پيامبر خدا آورده است، اين جمله «فلم احتجّ» با تشديد جيم نيز روايت شده است [1]: يعنى در راه يافتن به احكام الهى پس از مشخّص
بودن آن، جاى بحث و محاجّه با شما نبوده است.
(49509- 49467)
فليس لكما .... عتبى،
اين جمله آخرين نتيجهاى است كه امام عليه السلام از دو استدلال قبل
گرفته است، زيرا موقعى كه بىمورد بودن اعتراض و عيب جوئى آن دو شخص «طلحه و زبير»
ثابت شد، پس بر آن حضرت لازم نيست كه از آن چه در امور مملكتى و دينى انجام داده و
حكم آن را صادر فرموده بازگشت كند.
پس از اثبات درستى كردههاى خود و نابجا بودن اعتراضهاى آنها، در
پيشگاه حقّ مطلق به دعا پرداخته و از خداوند متعال خواسته است كه دلها را به راستى
رهبرى فرمايد و صبر و تحمّل برگشت از باطل و رو آوردن به حقيقت را به همه عنايت
فرمايد.
سرانجام به علت اين كه آن دو نفر را نيز به سوى حق تشويق كند، بطور
عموم و بيان قاعده كلّى، دعا مىكند كه «خدا رحمت كند كسى را كه حقيقت و عدالت را
بنگرد و در عمل كردن به آن كمك كند و باطل و ستمگرى را ببيند، و آن را ردّ كرده و
عليه طرفدار آن برخيزد.» و توفيق از خداوند است.
[1] از ماده حجج گرفته شده، بر خلاف روايت مشهور كه از حوج گرفته
شده است. (مترجم)