دليل پيوسته با ديدههاى دلشان، احوال آخرت
را مشاهده مىكنند، چنان كه در بعضى خطبههاى گذشته فرموده است: گويا بهشت را
مىبينند و در آن متنعّمند و گويا دوزخ را مشاهده مىكنند و از عذاب دردناك آن در
رنجاند، و هر كس چنين باشد حضور باطنيش در عالم آخرت است و در حقيقت از اهل آن
جهان خواهد بود.
(54397- 54394)
عملوا فيها بما يبصرون،
كوششها و حركات ظاهرى و باطنى مردان خدا در راه او دو دليل داشت: از
يك طرف آنان با ديده بصيرت، خود راه حق را مىديدند و سعادتهايى را كه منتها اليه
آن طريق است مشاهده مىكردند و از طرف ديگر يقين داشتند كه لازمه انحراف از آن
راه، بدبختى و شقاوت هميشگى است، اين معنا كه بيان شد به اين اعتبار بود كه حرف با
در بما يبصرون براى سببيّت و ما مصدريه باشد و نيز ممكن است ما را موصولى و به
معناى الّذى بگيريم يعنى اهل زهد و تقوا عمل خود را به سبب آنچه كه مشاهده مىكنند
انجام مىدهند، زيرا يقين به آن مشاهدات و حالات دليل و راهنما مىشود و آنان را
وادار مىكند كه در آن راه قدم گذارند و آن مسير را بپيمايند.
(54402- 54398)
و بادروا فيها ما يحذرون،
مبادرت به معناى سبقت گرفتن و براى چارهجويى در امرى، جلو رفتن،
مىباشد، و شرح عبارت چنين است كه پرهيزكاران زاهد، با اين كه در دنيا هستند ولى
از كيفرهاى آخرت كه بعدها مىآيد و بايد آن روز از آن بپرهيزند، هم اكنون در حذر
كردن از آن مىكوشند، گويا عذاب آخرت براى اين كه خودش را به آنها برساند مسابقه
گذاشته و شتابان مىآيد، ولى ايشان در مسابقه به سوى نجات از آن جلو افتاده و سبقت
گرفتهاند، زيرا بر مركبهاى نجات سوار و به دستگيرههاى آن كه دستورهاى دينى و
حدود الهى است چنگ زده و به انجام آن پرداختهاند.