مرا مغرور كرده است و اساسا دنيا فريبكار و
گول زننده است. قرآن نيز به اين مناسبت مىفرمايد:
«وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا^[1] ...»
و چون ممكن است در آخرت هم موقعى كه به انسان گناهكار گفته شود كه چه چيز باعث
غرور تو شد كه اين همه گناه مرتكب شدى؟ بگويد: دنيا مرا گول زد كه چنين به دام
معصيت افتادم، بدين علت حضرت در اين جمله، آن جواب احتمالى را پاسخى مستدّل فرموده
است، كه بطور تحقيق، دنيا گول زننده و گمراه كننده نيست، بلكه اين تو هستى كه
مغرور زرق و برق دنيا شدهاى.
اين سخن امام به دو دليل اثبات مىشود: نخست اين كه فريب دادن و گول
زدن از لوازم خردمند بودن و عقل داشتن است، و حال آن كه دنيا داراى عقل و درك نيست
و ديگر آن كه بطور كلى دنيا براى آن آفريده نشده است كه گمراه كننده و مايه فريب
باشد بلكه هدف از آفرينش آن عنايت و لطف خدا بر انسان است كه در اين جا آفريده شده
و زندگى مىكند، با اين دو دليل به عنوان حقيقت نمىشود نسبت فريبكارى و گول زدن
را به دنيا داد، اما به دليل آن كه دنيا، داراى ظاهرى است كه ممكن است بعضى فريب
خورده و به آن دل خوش كنند، بطور مجازى مىشود كه آن را مايه غرور و گول خوردن
دانست و به اين علت حضرت در آخر جمله فرموده است، تو خود مقصّرى كه به دنيا مغرور
شدهاى.
(53240- 53233)
و لقد كاشفتك العظات،
امام (ع) در اين جمله براى تقرير مطلب قبلى كه دنيا فريبكار نيست
مىفرمايد علاوه بر آن كه فريبكار نيست نصيحت كننده و پند دهنده است زيرا فراز و
نشيبهايى كه در آن وجود پيدا مىكند كه يكى به لحظهاى از حضيض ذلت به اوج قدرت
مىرسد و ديگرى در عين شادى به آنى گرفتار غم و اندوه مىشود، اينها همه به انسان
درس عبرت مىدهد و آدمى را
[1] سوره اعراف (7) قسمتى از آيه (50)، يعنى: زندگى دنيا آنان را
به خود مغرور كرده است.