نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 759
319/ 5 و اما تحقق يافتن متحقق به اين راز؛
و بلكه به معرفت حق و شهود او به واسطه فتح شهود اتم و اينكه به چه واسطهاى حق
سبحان باب حضرتش را بر طالبى كه بدان باب متوجه است مىگشايد؛ اصلا براى كسب راهى
در آن نيست؛ حكم جملى و اصل كلى اين است كه متحقق مراد ظهور او است به صورت، و او
است كه او را براى خودش برگزيده- نه براى غير خود- نه حكمى بر او تعين مىيابد و
نه او را بدان صفتى است، بلكه او همراه با صورت است و آنكه داراى صورت است
آنچنان است كه خداوند از حيث آن صورت اراده دارد، و چون حكم امرى از امور صورت بر
او غلبه كند به او نسبت داده مىشود و بدان توصيف مىگردد- نه مطلقا- بلكه فقط در
همان وقت، حتى اگر تا آخر عمر بر امرى معين ادامه داشت و آن امر- هرچه كه باشد- بر
او غالب بود، بر صورت بودنش جايز و درست نيست.
320/ 5 گويم: گويا مراد از اين حالت- خدا دانا است- نهايت مراتب
تسليم باشد كه گفتهاند سه مرتبه دارد و مسبوق است به مراتب توحيد و حصر كردن-
يعنى محدود نمودن- قدرت وجود (بخشش) و حكمت را در حق تعالى.
321/ 5 اما توحيد داراى چهار مرتبه است: پوست پوست: و آن (اقرار)
بزبان است با غفلت دل. دوم پوست: و آن تصديق به قلب است اگرچه با تقليد و يا نگرش
باشد. سوم مغز است: و آن به واسطه مشاهده او است از راه كشف كه تمامى موجودات از
حق واحد يگانه صادر شدهاند. چهارم مغز مغز: و آن اينكه در وجود جز واحد مشاهده
نكند، و آن فناى در توحيد است.
322/ 5 و اما مراتب اين حال كه تابع اين توحيداند آن هم سه است:
323/ 5 نخست اعتماد به توكل و اعتقاد به كمال قدرت و نهايت هدايت و
مهربانى او داشتن، چون عدم ادراك چنين اعتقادى از ضعف يقين و يا بيمارى دل است كه
به واسطه اوهام؛ ترس (از آينده) را بر دل مستولى مىكند.
324/ 5 دوم اين كه اعتماد بايد مانند اعتماد كودك به مادرش و پناه
بردنش به او در آنچه برايش پيش مىآيد باشد، چون كودك در توكلش از توكل خود فانى
است.
325/ 5 سوم اين كه در حضور حق تعالى مانند مرده در پيش مردهشو باشد-
نه مانند كودك- چون او به مادرش پناه مىبرد.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 759