نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 570
چهارگانهاى هستند كه بدانها فرشتگان توان
حمل (عرش) را مىيابند، بلكه اين اسماء چهارگانه- يعنى حيات و علم و قدرت و اراده-
حاملان حاملان چهارگانه (عرش) اند كه اسرافيل و ميكائيل و جبرائيل و عزرائيل و يا
رضوان مىباشند.
879/ 4 سپس گوييم: اما رقيقه امداد حق تعالى به عالم كه از حيث آن و
بدان از جانب حق آنچه را كه بقاى همه و بقاى احكام قواى صورت عرشى و قواى فراگير
آن بستگى بدان دارد؛ به صورت عرشى محيط و هرچه را كه آن صورت فراگرفته مىرساند؛
مثالى است براى نسبت تعلق ذاتى حق تعالى به مرتبه الوهيت؛ كه گاهى از اين تعلق،
تعبير به توجه ذاتى امرى احدى مىشود، و اين تعلق ذاتى چون حكمش فراگير حقايق اسماء
اولين چهارگانه مذكور است؛ لذا براى حركت قدسى- به شمار اين اسماء- چهار مرتبه
ظاهر گشت، هر حقيقتى را مرتبهاى، اگرچه همه از همگى خالى نيستند.
880/ 4 اوّل آنها حركت غيبى است كه بدان سريان وجودى حصول پيدا
مىكند، يعنى تجلى سارى كه عبارت از نفس رحمانى و وجود عام مىباشد، و اين به
واسطه انگيزهاى حبّى از مقام ناطقه «احببت ان اعرف- دوست داشتم شناخته شوم» كه
مقام جمع احدى است و به نام تعيّن اول ناميده مىشود مىباشد.
881/ 4 دوم آنها حركت اسماء و حقايقى است كه بدانها قلم و ديگر ارواح
عالى حصول پيدا مىكنند، و اين از مرتبه علمى الوهى فيّاضى است.
882/ 4 سوم آنها حركت ارواح نورى است كه بدان عمّار (آبادان كنندگان
و ساكنان) آسمانها و نفوس آنها و فرشتگان آنها در مرتبه لوحى نفسى- به صورت مثالى-
حصول پيدا مىكنند، و اين هر دو حركت (دوم و سوم «اسماء و ارواح») از مرتبه جبروت
است به عالم ملكوت بالا و پائين.
883/ 4 چهارم آنها حركت ملكوت است از حيث مظاهر مثاليش كه بدان عالم
حسّ و اجسام بسيطى كه اول آنها عرش است حصول پيدا مىكند، و در عرش مراتب حركت
قدسى اسمائى كه خاص توجه ذاتى امرى احدى مىباشد پايان پذيرفته و تمامى مىيابد،
سپس حكم حركات چهارگانه ظاهر مىشود و اصول اسمائى آنها پنهان مىگردد، و پنهان
شدنش براى
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 570