نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 135
مبادى است و تصديق به «هليّت» و ثبوت آن
است؛ چون نزد همگان آن را اجزاى علم است، زيرا اثبات احكام شئى فرع ثبوت آن است و
همانگونه كه گفته آمد- نزد ما- از مسائل است و اكنون هدف چگونگى ارتباط بين آن و
بين صفات است؛ مناسب حال تحقيق اين است كه اينجا تصور وجود حق مشخص شود، چون اين
موضوع است و اشاره به «هليّت» آن، و اين نزد ما اولين از مسائل است.
253/ 3 سپس[1] چگونگى
«هليّت» آن از وحدت كامل است تا روشن شود كه او مبدئى حقيقى براى هر كثرتى است،
چون متعدّد به واسطه واحد پيشى گرفته است.
254/ 3 سپس ادراك موضوع به هر صورتى كه امكانش هست.
255/ 3 سپس چگونگى نسبت وجود به ذات حق متعال و حقايق صفاتى او و
حقايق وجودى و آنچه كه به هر اعتبارى معناى او است.
256/ 3 سپس اين كه فايض نخستين است كه واسطه بودنش بين او و كثرت
درست مىشود.
257/ 3 سپس اين كه اين فايض نسبتش به تمام مخلوقات برابر است.
258/ 3 سپس اين كه به چه سبب مناسبت با اول داشت كه فايضى غير مخلوق
باشد و به چه سبب مناسبت با مخلوقات داشت تا مترتب بر آنها گشت. نتايج آن از جهت
نزديكى و دورى و قوه و ضعف و برترى و پستى مختلف است و بستگى به اختلاف استعدادها
و قابليتها دارد؛ و اين تازه علت آن نيست؛ چون غير مجعول است.
259/ 3 سپس اين كه كدام مرتبه از آنها منبع است كه كثرات از آن
صادراند؟
260/ 3 سپس اين كه اعتبار مبداء بودن حق تعالى از اعتبار وحدت و غنا
و بىنيازيش- با وجود ثبوتش در دو حال- چگونه ممتاز و جدا مىشود؟ اين ده مقام
است:
[1] - يعنى پس از مسأله هليت چگونگى آن از ... است و
سپسهاى بعدى هر يك مطالبى است كه بعدا عنوان مىشود. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 135