نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 110
و مطابق آن است، اراده او نيز تابع علمش است
و قدرتش به آنچه كه اراده آن را معين مىدارد تعلق مىگيرد، سپس فعل و ايجادش
تجليش را به حسب آن معين و مشخص مىدارد، و ازلى بودن اين صفات منافى او نيست، چون
گفته شد كه تمام زمانها نسبت به كسى كه داناى به تمام معلومات است و غير مقيد به
زمان؛ مانند «آن» و لحظه است، پس اين تأثر و اثر پذيرى به سبب وجوه چهار گانه است؛
ولى از جانب نفس خود، زيرا اين از آن حقايق علمى است كه نسبت به خودش عين خودش
است، و اين پس از آن است كه حكيم از جهت حكمتش- به سبب برانگيخته شدن برانگيزنده و
برترى دادنش مر فعل را و قطع بدان- اثر پذير مىگردد، چنان كه گفتهاند: آغاز فكر
پايان عمل است[1].
170/ 3 از اين روى گويد: و كمترين اين اثر پذيرى حاضر كردنش؛ و يا
علم او در نفسش به آنچه كه اراده وقوع آن را دارد مىباشد. و ضبط در اين امر اين
كه: اثر گذار- به واسطه اثر- يا عالم در نفس خودش و به تمام مصالح و حكمتها است-
مانند حق تعالى- و يا (عالم) به بعضى از آن است، و يا آنكه از جهت نفس خودش
(عالم) است- مانند اهل كشف از جهت خاص- و يا (عالم) از جهت غير نفس خودش است، و يا
آنكه به واسطه به حضور آوردن اتفاقى[2]
آن است؛ حالت قصد (عالم) به اثرگذارى، و يا به واسطه حاضر كردنش پس از قصد و تجديد
به حضور آوردنش (عالم) است. و اين اثر پذيريهاى چهار گانه يا تنها از جانب اثر است
و يا از اثر و اثر پذير با هم.
171/ 3 اينها اقسام هشتگانهاند، از آن جمله چيزى است كه ناگهانى
است- مانند (علم) كونى و يا الهى مظهرى- و از آن جمله غير ناگهانى است- مانند علم
ازلى- 172/ 3 اگر گويى: اثر پذيرى حق تعالى از اثر و يا اثر پذير بعيد و بلكه از
دو جهت محال است:
173/ 3 نخست اين كه اثر پذيرى از غير ناتوانى و نياز را مىرساند، در
حالى كه حق تعالى
[1] - يعنى علت غايى تصورش در آغاز است و حصولش در
پايان. م
[2] - مقصودش از حضور اتفاقى؛ علم ابتدائى انفعالى است
كه نفس از خارج بدست مىآورد، و مرادش از حاضر كردن معلوم است از گنجينه خيال و يا
عقلش، و اين غير از علم كشفى است، بلكه علم كسبى انبار شده است، يعنى علمى است كه
ناشى از ملكه بسيط فعال است.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 110