نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 108
161/ 3 گوييم: نه به اين معنى كه آنها معدّ
و زمينه سازند، اين همانگونه كه گفته شد ممنوع و بازداشته شده است.
162/ 3 متكلمان گويند: آثار از فاعل مختار است.
163/ 3 گوييم: مسلم است، ولى مختار (اختياردار) دانا و آگاهى است كه
از علمش هم سنگ ذرهاى نه در زمين و نه در آسمان پنهان نمىماند و جز به حكمت؛
فعلى انجام نمىدهد و از دودلى و انديشيدن به آخر كار منزّه و دور است و كارها به
واسطه سنت جارى است كه مقصود از آن وسايط و شرطها و امور زمينهساز است[1]
وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا،
يعنى: در روش الهى هيچ تغيير و تبديلى نخواهى يافت (62- احزاب)
164/ 3 و حقيقت همان چيزى است كه گفته آمد و آن اين كه: مؤثر در تمام
امور تجلى احدى جمعى است، ولى در هر نوع و شخصى به اعتبار اسمى معين از اسماء الهى
است كه تمام احكام و آثار آن (نوع و شخص) بدان (اسم) مستند است، و اگر چه تعين اسم
به حسب حقيقت (تعيّن كونى و عين ثابت)؛ در علم ازلى الهى منسوب بدان (اسم) است، و
اگر كسى اين اسم را به صورت نوعى بنامد و اصطلاح كند، در اين كار گفتگويى نيست.
165/ 3 گويم: بنابر اين سخن حنفيان در دو مسأله سزاوار قبول است:
166/ 3 نخست اين كه تمامى افعال و آثار بدون واسطه مستند به حق
متعالاند، چون آنها (افعال و آثار) همانگونه كه بيان شد به واسطه تجلى او از جهت
اسمى كه اختصاص بدانها دارد (مستند به حق متعال) مىباشند، و وسايط فقط زمينه
سازاند، و اين از جهت حقيقت وحدانى وجودى منافى با تكليف كه بنايش بر ظاهر و حكم
كثرت امكانى است- چنان كه معتزليان مىپندارند- نمىباشد.
167/ 3 دوم اين كه قدرت بندگان اثر كننده است و به حسب ظاهر بيرون از
قاعده اجراى سنت الهى نيست، پس ناگزير از ترتّب احكام مظاهر و مراتب است بر آن،
بنابر اين آثار
[1] - پس اختصاص بعضى از اجسام به صفات و آثار مخصوص؛
در حصولش از فاعل حكيم و آفريننده عليم ناگزير از تخصيص دهندهاى است كه تا برترى
بدون برترى دهنده لازم نيامده و حكمت ترتيب باطل نشود، و تخصيص دهنده عبارت از
شرطها و وسايل و زمينهسازها مانند صورت نوعيهاند كه مراد به سنتاند.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 108