«به خدا و پيامبرش و كتابى كه بر او نازل شده و كتب آسمانى پيشين،
همگى ايمان بياوريد! كسى كه به خدا و فرشتگان و كتب الهى و فرستادگان او و روز
واپسين كافر شود، در گمراهى دور و درازى افتاده است.»
«به يقين اگر ما به آنها دستور مىداديم كه يكديگر را بكشيد و يا از
وطنتان خارج شويد، عدّه كمى آن را انجام مىدادند، اگر آنها اندرزهاى خدا و پيامبر
را بپذيرند، هم به سودشان است و هم باعث تقويت ايمان آنهاست.»
[2] - گاهى گفته مىشود: آيا منظور آن است كه به قدر
امكانات و توانمان اطاعت كنيم؟ چنانكه در آيه( تغابن/ 16) آمده است:
« فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا
اسْتَطَعْتُمْ»: پس تا مىتوانيد تقواى خدا پيشه كنيد و پرهيزگار
باشيد.
- آرى، ترديدى نيست، ولى عكس اين
حالت، باعث قيدى بر طاعت خدا نمىشود، بلكه قيدى است براى صدور خود نظم الهى كه در
اين حالت امكان وجود نمىيابد:« لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»( بقره/
286: خداوند هيچكس را جز به قدر تواناييش مكلّف نكرده). و ترديدى نيست كه اطاعت
رسول خدا 6 در حدود رسالت آن حضرت جزء مكمّل طاعت خداست:
نساء/ 80:« مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ
فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»: هركس از پيامبر اطاعت كند، از خدا اطاعت كرده است.
و نساء/ 65:« فَلا
وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا
يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»: به
پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينكه تو را در اختلافات به داورى
طلبند و در دل خود ناراحت نباشند و به داورى تو كاملا تسليم باشند.