الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ[1] پس
قرآن كتاب حقّ است و إنسان بايد از آن تبعيّت كند؛ بنابراين قرآن معصوم است و
مَصون.
بعد مىفرمايد: وَ أَطِيعُوا
الرَّسُولَ*؛ و از رسول هم إطاعت كنيد! چرا؟ براى اينكه رسول معصوم است، خطا و
گناه نمىكند؛ و در اين صورت إطاعت از خدا و إطاعت از رسول خدا تناقض نيست؛ و إلّا
اگر رسول خدا اشتباه مىكرد، خدا نمىتوانست به ما بگويد كه: هم از قرآن تبعيّت
كنيد و هم از رسول خدا؛ در حالتى كه بعضى اوقات رسول خدا اشتباه كند، و بر خلاف
قرآن چيزى بگويد. طبعاً اينطور نيست.
پس اين كه مىگويد: «از خدا إطاعت كنيد؛ و از رسول خدا إطاعت كنيد.»
معنىاش اين است كه إطاعت رسول خدا از جهت مَصونيّت و محفوظيّت در همان رديف إطاعت
الله- كه إطاعت از آيات قرآن است- مىباشد؛ و اين دو إطاعت در يك مَمْشى است. و
رسول خدا هم، معصوم است؛ و اين دو إطاعت، دو إطاعت متضادّه نيست.
درباره اولى الامر هم مطلب همينطور است؛ يعنى به همان قسم كه
مىگويد: از خدا و رسول خدا إطاعت كنيد، مىفرمايد: از اولى الامر هم إطاعت كنيد.
پس اولى الامر هم معصوم هستند؛ و أوامر آنها خلاف أوامر كتاب نيست؛ خلاف آيات الله
نيست؛ و خلاف إطاعت رسول خدا نيست، چه از جنبه تشريع، و چه از جنبه خصوصيّات أوامر
ولائيّه كه از ناحيه آنها صادر مىشده است.
عليهذا اين آيه إجمالًا دلالت مىكند كه: اولى الامر حتماً معصوم
هستند؛ و خدا به سياق واحد به ما أمر فرموده است كه ايشان واجب الإطاعه هستند؛ و
شما بايد از آنها إطاعت كنيد.
مورد نزاع در تَنَازَعْتُمْ نمىشود شامل نزاع با أُولوا الامر در
أمر ولايت باشد