نام کتاب : گزيده شهادت نامه امام حسين بر پايه منابع معتبر نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 68
است اكنون قائلى نداشته باشند، ولى توجّه اجمالى به آنها مفيد است.
از شهادتطلبى امام عليه السلام، چهار تفسير، صورت پذيرفته است و هر كدام، قائلانى
دارد.
الف-
شهادت تكليفى
منشأ
اين تفسير، برخى روايات است كه از ميان آنها، دو روايت از همه مشهورتر است:
يكى،
روايتى از امام صادق عليه السلام در الكافى كه بر اساس آن، هر امامى، وظيفهاى
دارد:
فَلَمَّا
تُوُفِّىَ الحَسَنُ وَ مَضَى فَتَحَ الحُسَيْنُ عليه السلام الخَاتَمَ الثَّالِثَ
فَوَجَدَ فِيهَا أنْ قَاتِلْ فَاقْتُلْ وَ تُقْتَلُ اخْرُجْ بِأقْوَامٍ
لِلشَّهَادَةِ لا شَهَادَةَ لَهُمْ إِلّا مَعَكَ[1].
وقتى
حسن عليه السلام در گذشت، حسين عليه السلام، مُهر سوم را باز كرد. ديد كه در آن،
نوشته شده: بجنگ و بكُش و كشته مىشوى. با گروهى براى شهادت، عازم شو. براى آنان،
شهادتى جز با تو نيست.
و
ديگرى، روايتى است كه خواب امام حسين عليه السلام هنگام حركت از مكّه به كوفه را
گزارش مىكند كه در آن آمده:
يا
حُسينُ! اخرُج، فَإِنَّ اللَّهَ قَد شاءَ أن يَراكَ قَتيلًا![2]
اى
حسين! عازم شو كه خداوند، خواسته كه تو را كشته ببيند.
برخى
با استناد به اين روايات، قيام امام حسين عليه السلام را تكليفِ شخصى بر اساس