نام کتاب : گزيده شهادت نامه امام حسين بر پايه منابع معتبر نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 67
سه. ديدگاهها در باره اهداف قيام امام حسين عليه السلام
در
دوران معاصر، اين مسئله كه انگيزه قيام حسينى چه بوده به صورت جدّى مورد گفتگو و
بحث، قرار گرفته و نوشتههاى فراوانى در اين زمينه، به نگارش در آمده و ديدگاهها
و اقوال مختلفى در خصوص تبيين اهداف قيام امام حسين عليه السلام ارائه شده كه در
حقيقتْ به چهار نظريه، بر مىگردد:
1.
نظريه شهادتطلبى؛
2.
نظريه تشكيل حكومت؛
3.
نظريه حفظ جان؛
4.
نظريه جمع بين دو نظريه اوّل و دوم، يعنى شهادتطلبى و تشكيل حكومت.
مفاد
سه ديدگاه اوّل، روشن است؛ امّا ديدگاه چهارم، با توجّه به مبانى كلامى شيعه در
اعتقاد به آگاهى امام عليه السلام از شهادت خويش، از يك سو، و سخنان امام عليه
السلام و شواهد تاريخى در كوشش براى براندازى حكومت يزيد و تشكيل حكومت اسلامى، از
سوى ديگر، شكل گرفته است و صاحبان اين ديدگاه، خواستهاند تا ميان اين دو حقيقت،
جمع كنند. اين جمعها در چهار شكل، خود را نشان داده است:
1.
مرحلهاى كردن قصد: ابتدا، قصد تشكيل حكومت و در ادامه، قصد شهادت (رأى استاد مطهّرى)؛
2.
قصد مستقيم و غير مستقيم (رأى علّامه عسكرى)؛
3.
تشكيل حكومت با علمِ به شهادت (رأى آية اللَّه استادى)؛
4.
جنبه ظاهرى و باطنى (رأى آية اللَّه فاضل و اشراقى).
اينك
نگاهى اجمالى به اين نظريهها مىافكنيم:
1.
نظريه شهادتطلبى
از
نظريه شهادت،[1] تا به حال، چند تفسير شده است
كه گر چه برخى از آنها ممكن
[1] گفتنى است علّامه سيّد
عبد الحسين شرفالدين عاملى، در كتاب المجالس الفاخرة( ص 94)، براى نظريّه
شهادتطلبى، 35 دليل آورده است. علّامه سيّد محسن امين نيز در جلد اوّل أعيان
الشيعة، نزديك به بيست دليل آورده كه امام حسين عليه السلام گمان مىكرده و در
برخى مراحل، يقين داشته است كه به شهادت مىرسد. همچنين آية اللَّه استادى در كتاب
بررسى قسمتى از كتاب شهيد جاويد- كه بعد از آن، در كتاب سرگذشت كتاب شهيد جاويد
منتشر شد-، بيست دليل براى اين موضوع آورده است. آية اللَّه لطف اللَّه صافى
گلپايگانى نيز در كتاب شهيد آگاه، 33 دليل براى نظريّه شهادتطلبى، ارائه كرده
است.
نام کتاب : گزيده شهادت نامه امام حسين بر پايه منابع معتبر نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 67