responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 677

باشند پس به همين صورت با آن‌ها معامله انسان مى‌شود، حتى ازدواج با آن‌ها جايز است و تمام تكاليف شرعى و احكام الهى بر آنان جارى مى‌باشد. و اگر وجب‌هاى آنان بر خلاف وجب‌هاى ما باشد، ميزان در مساحت كر، وجب‌هاى ما مى‌باشد؛ و همچنين است در ذراع. و در صورتى كه آن‌ها در عدد دست‌ها و پاها و انگشت‌ها، با ما مختلف باشند، احكام آن‌ها در باب وضو و ديات و قصاص و غير آن‌ها تفاوت پيدا مى‌كند.

مسأله 5- در آنجا رو به زمين بودن در نماز واجب است و با استقبال زمين، رو به قبله بودن حاصل مى‌شود. و چون كه در حركت گردشى دايره‌اى خود، گاهى در يك طرف زمين و گاهى ديگر در طرف ديگر زمين مى‌باشند نمازهايشان مختلف مى‌باشد؛ پس چه بسا نماز ظهر و عصر رو به مشرق و نماز مغرب و عشا رو به مغرب، و بر عكس آن باشد. و اما كيفيت دفن مرده‌هاى آن‌ها، ممكن است كه گفته شود حدوثاً رو به قبله بودن واجب است و لو اينكه در هر روز متبدّل شود. و اما تكليف روزه در ماه يا ساير كرات، مشكل است و وجوب يك ماه در هر سال در صورت امكان، بعيد نيست و اگر انطباق ماه آن‌ها با ماه رمضان در زمين، ممكن باشد بنابر احتياط (وجوبى) واجب است. و اگر خورشيد به وسيله زمين يا به وسيله غير آن كسوف پيدا كند نماز آيات واجب است. و آيا در خسوف زمين هم نماز هست؟ در آن اشكال است. و ظاهر آن است كه نماز آيات براى آيات و نشانه‌هايى مخوف- حتى زلزله- واجب مى‌شود. و نمازهاى يوميّه در آن كرات تابع ظهر و غروب در آن‌ها مى‌باشد. و روزه از طلوع فجر است تا غروب در صورت امكان.

مسأله 6- اگر بچه‌ها در آنجا يك‌ساله مثلًا به حدّ مردان برسند، پس اگر به وسيله احتلام يا روييدن موى زبر بر عانه بالغ شوند، در حكم به بلوغ و ترتيب آثار آن اشكالى نيست. و اما سقوط اعتبار سن مشكل است؛ اگر چه در صورتى كه علم پيدا شود به اينكه او به حدّ مردان رسيده است بعيد نيست. و اگر به حدّ مردان نرسند مگر بعد از سى سال، به طورى كه معلوم باشد كه او بچه‌اى است كه به حدّ مردان‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 677
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست