responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 666

مسأله 3- جواب سلام كسى كه به واسطه راديو سلام مى‌دهد واجب نيست، ولى جواب كسى كه با تلفن سلام داده واجب است.

مسأله 4- اگر آيه سجده را از مثل راديو بشنود پس اگر قرائت شخصى به طور مستقيم پخش مى‌شود، سجده واجب است و اگر از ضبط صوت‌ها پخش مى‌شود، واجب نيست.

مسأله 5- اذان و اقامه ساقط مى‌شوند اگر از مثل راديو بشنود به شرطى كه به طور مستقيم پخش شوند. و اگر از ضبط صوت‌ها پخش شوند به شنيدن آن‌ها ساقط نمى‌شوند.

و در اين فرض، حكايت آن‌ها مستحب نيست و با حكايت آن‌ها ساقط نمى‌شوند.

مسأله 6- گوش كردن غنا و مانند آن از محرمات از مثل راديو، حرام است؛ به طور مستقيم پخش شود يا بعد از ضبط نمودن در ضبط صوت باشد.

مسأله 7- گوش كردن غيبت در صورتى كه به طور مستقيم پخش شود حرام است وگرنه از حيث استماع غيبت حرام نيست، البته از جهات ديگر مانند كشف سرّ مؤمن مثلًا و اهانت به او، ممكن است حرام شود.

مسأله 8- در مثل تلويزيون احتياط (واجب) ترك نظر است به جايى كه نظر به آن جايز نمى‌باشد مانند بدن زن بيگانه و موى او و عورت مرد.

مسأله 9- جواز طلاق به واسطه راديو و بلندگو در صورتى كه دو شاهد عادل بشنوند، بعيد نيست. و حضور آن‌ها در مجلس طلاق واجب نمى‌باشد. ولى احتياط (مستحب) خلاف آن است. اين در صورتى است كه طلاق در راديو مستقيماً اجراء شود- نه به واسطه ضبط صوت- و حكم در ظهار مانند طلاق است.

مسأله 10- در وجوب ترتيب آثار بر اقرار به واسطه تلفن يا بلندگو يا راديو و مانند اين‌ها در صورتى كه معلوم باشد كه صدا از مقرّ است و به طور مستقيم مى‌باشد- نه آن‌كه از ضبط صوت‌ها باشد- اشكالى نيست؛ خواه اقرار به حقى براى غير او باشد- حتى به چيزى كه موجب قصاص است- يا به چيزى كه موجب حدى از حدود اللَّه باشد.

همان طور كه در شنيدن بيّنه بر حق يا حد، در صورتى كه به طور مستقيم- نه از ضبط صوت‌ها- اقامه شود و معلوم باشد كه صدا از دو شاهد عادل مى‌باشد، اشكالى نيست. و

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 666
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست