responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 665

در حال زن بودنش محرم پسرش مى‌باشد اگر چه مادرش نمى‌باشد؟ ظاهراً چنين است. و اگر زوجه پسر تغيير يابد و مرد شود آيا بر مادر شوهر سابقش حرام مى‌باشد؟ بعيد نيست كه چنين باشد، با اشكالى كه دارد.

مسأله 9- آنچه را كه در اقرباى نسبى ذكر كرديم در اقرباى رضاعى نيز مى‌آيد، مانند مادر و پدرى كه رضاعى باشند، و خواهر و برادر و به همين منوال.

مسأله 10- آنچه را كه ذكر كرديم در موردى ثابت است كه واقعاً جنسى به جنسى تغيير يابد. و اما اگر عمل از واقع پوشيده شده‌اى كشف نمايد و اينكه كسى كه بعد از عمل، مرد شده، از اول امر مرد بوده است، از آن كشف مى‌شود كه آنچه كه بر مرد صورى و زن صورى مترتب شده بر غير موضوعش مترتب بوده است پس مسائل ديگرى حادث مى‌شود.

و از جمله آن‌ها راديو و تلويزيون و مانند آن‌ها است‌

مسأله 1- اين وسائل جديد، هم منافع حلال عقلايى و هم منافع حرام غير شرعى دارند. و براى هر يك از آنان حكم خودش مى‌باشد؛ پس استفاده حلال از اخبار و مواعظ و مانند اين‌ها از راديو و ارائه صورت‌هاى حلال براى تعليم صنعت حلال يا عرضه نمودن كالاى حلال يا ارائه شگفتى‌هاى خلقت- آبى و خشكى- جايز مى‌باشد. و استفاده حرام مانند شنيدن غنا و پخش آن و پخش آنچه كه مخالف شريعت مطهره است جايز نيست، مانند احكامى كه از مصادر غير صالح، كه مخالف احكام اسلام است، صادر مى‌شود و ارائه آنچه كه مخالف شرع و مفسد عقايد جامعه اسلامى و اخلاق آن مى‌گردد.

مسأله 2- از آنجا كه اكثر استعمال اين وسايل در امور غير شرعى است به طورى كه در بلاد ما غير مخالف شرع آن نادر شمرده مى‌شود، فروش آن‌ها را اجازه نمى‌دهم مگر به كسى كه اطمينان باشد به اينكه آن‌ها را فقط در حلال استفاده مى‌كند و از محرّمات آن‌ها اجتناب مى‌نمايد و آن‌ها را در اختيار كسى كه در محرمات بكار مى‌برد قرار نمى‌دهد. و خريدن آن‌ها را اجازه نمى‌دهم مگر براى كسى كه آن‌ها را بكار نمى‌گيرد مگر در حلال و ديگرى را از استعمال آن‌ها در غير مشروع جلوگيرى مى‌نمايد.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 2  صفحه : 665
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست